Jógyerekek az Örkényben

  • 2014. április 28.

Snoblesse

The Tiger Lillies–Ascher–Parti Nagy: nyerő hármas.
false

Legutóbb, amikor nálunk jártak, hogy élőben is „elborzasszák” rajongóikat, ezt írtuk róluk: „A The Tiger Lillies-t egyszerre szereti a Franz Ferdinand frontembere, A Simpson család atyja és Marilyn Manson, a Tiger Lillies pedig egyszerre szereti a weimari dekadenciát és a punkot, Brechtet és a húszas évek kabarévilágát.” Meg még azt is írtuk róluk, hogy náluk ihletettebben alighanem senki sem tudja megszólaltatni a fűrészt és London lecsúszottjainak és véglényeinek világát, arra viszont nem tértünk ki, hogy amikor nincsenek itt, akkor is itt vannak, hiszen az Örkény Színház – Parti Nagy Lajos átiratában és Ascher Tamás rendezésében – folyamatosan játssza hírhedt sokkoperájukat, a Jógyerekek képeskönyvét. Rémmesébe illő szezonzárásra vállalkozik, aki megtekinti a művet – kritikusunk megtette ezt, s elismerőleg nyilatkozott: „Iszonyú morbid az egész. A színészek játéka zavarba ejtő: Nagy Fruzsina jelmezeinek köszönhetően felismerhetetlenek, csak a hang a fogódzkodó, de az sem egészen emberi. Máthé Zsolt, a rezonőr hangja megközelíti a Tiger Lillies frontemberének, Martyn Jacques-nek idegtépő kontratenorját, és hozzá még nézni is tud, akár egy vérszívó.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.