Jü, makrohang

  • 2016. február 11.

Snoblesse

Két instrumentális, a műfajhatárokra fittyet hányó, őserejű trió kap egy-egy jó órát a bizonyításra.

A Jü közel fél év után tér vissza a hazai koncertszínpadra: egyre bővülő rajongótáboruk a bizonyság arra, hogy van kereslet nehezen definiálható, a határsértésekből építkező zenéikre, s a remek színpadi produkciójukra. A műfajhatárokat lerontó, a feszes triófelállásból (Mészáros Ádám – gitár, Hock Ernő – basszusgitár, Halmos András – dob) adódó előnyöket maximálisan kihasználó, a remek kompozíciós technikát erős hangulatteremtő képességgel társító, ötleteiket meggyőző hangszeres játékkal kivitelező társulat már készített egy kiváló lemezt Kjetil Møster szaxofonossal, s az utóbbi években több fontos nemzetközi fesztiválon is sikert arattak. Mostani fellépésükhöz különleges vizuális körítést biztosít Kitzinger Gábor erre az alkalomra készült vetítése.

false

A nevét megtévesztő módon csupa kisbetűvel jegyző, szintén klasszikus hármasban (Nagy Gergely – gitár, Gyányi Marcell – basszusgitár, Czirják Tamás – dob) zenélő makrohang a 2014-es Talentométer megnyerése óta az egyik legizgalmasabb magyar koncertzenekarrá nőtte ki magát. Az improvizatív elemekben gazdag zenéjét csak „jazz for metalheads”-ként meghatározó trió tavaly szintén abszolvált számos fesztiválfellépést és egy nemzetközi turnét, ráadásul hamarosan megjelenik első nagylemezük is, melyen ígéretük szerint az eddigi anyagaikhoz képest új hangzásokkal kísérleteznek. A képi aláfestés itt sem maradhat el: a makrohang zenéjéhez Notwo vizuálja tesz hozzá egy újabb vonást.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.