Jü, makrohang

  • 2016. február 11.

Snoblesse

Két instrumentális, a műfajhatárokra fittyet hányó, őserejű trió kap egy-egy jó órát a bizonyításra.

A Jü közel fél év után tér vissza a hazai koncertszínpadra: egyre bővülő rajongótáboruk a bizonyság arra, hogy van kereslet nehezen definiálható, a határsértésekből építkező zenéikre, s a remek színpadi produkciójukra. A műfajhatárokat lerontó, a feszes triófelállásból (Mészáros Ádám – gitár, Hock Ernő – basszusgitár, Halmos András – dob) adódó előnyöket maximálisan kihasználó, a remek kompozíciós technikát erős hangulatteremtő képességgel társító, ötleteiket meggyőző hangszeres játékkal kivitelező társulat már készített egy kiváló lemezt Kjetil Møster szaxofonossal, s az utóbbi években több fontos nemzetközi fesztiválon is sikert arattak. Mostani fellépésükhöz különleges vizuális körítést biztosít Kitzinger Gábor erre az alkalomra készült vetítése.

false

A nevét megtévesztő módon csupa kisbetűvel jegyző, szintén klasszikus hármasban (Nagy Gergely – gitár, Gyányi Marcell – basszusgitár, Czirják Tamás – dob) zenélő makrohang a 2014-es Talentométer megnyerése óta az egyik legizgalmasabb magyar koncertzenekarrá nőtte ki magát. Az improvizatív elemekben gazdag zenéjét csak „jazz for metalheads”-ként meghatározó trió tavaly szintén abszolvált számos fesztiválfellépést és egy nemzetközi turnét, ráadásul hamarosan megjelenik első nagylemezük is, melyen ígéretük szerint az eddigi anyagaikhoz képest új hangzásokkal kísérleteznek. A képi aláfestés itt sem maradhat el: a makrohang zenéjéhez Notwo vizuálja tesz hozzá egy újabb vonást.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.