Bulgakov: Képmutatók cselszövése

  • 2012. június 15.

Snoblesse

A hatalom és a művész kapcsolata, ahogy azt Bulgakov látta. Aktuális viszonyok Molière korából.


Jó kis áthallásos darab a Képmutatók cselszövése, mint minden olyan darab, mely a hatalom és a művész minden korban problematikus kapcsolatát boncolgatja. Bulgakov Molière és a Napkirály történetébe csomagolta ami mondanivalója csak akadt a kérdésben – élményanyagnak nem volt híján, hiszen saját bőrén tapasztalta, milyen súlyos következményekkel jár, ha egy művészért Sztálin rajong. Bulgakov drámája tele van mai dolgokkal: ármánykodással, haszonleséssel, erkölcstelenséggel, azaz csupa ma is jól jövedelmező gerinctelenséggel. Molière, a neves drámaíró szerepében Fodor Tamás. Az előadások 29-én és 30-án 20.00 órakor kezdődnek.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.