Bulgakov: Képmutatók cselszövése

  • 2012. június 15.

Snoblesse

A hatalom és a művész kapcsolata, ahogy azt Bulgakov látta. Aktuális viszonyok Molière korából.


Jó kis áthallásos darab a Képmutatók cselszövése, mint minden olyan darab, mely a hatalom és a művész minden korban problematikus kapcsolatát boncolgatja. Bulgakov Molière és a Napkirály történetébe csomagolta ami mondanivalója csak akadt a kérdésben – élményanyagnak nem volt híján, hiszen saját bőrén tapasztalta, milyen súlyos következményekkel jár, ha egy művészért Sztálin rajong. Bulgakov drámája tele van mai dolgokkal: ármánykodással, haszonleséssel, erkölcstelenséggel, azaz csupa ma is jól jövedelmező gerinctelenséggel. Molière, a neves drámaíró szerepében Fodor Tamás. Az előadások 29-én és 30-án 20.00 órakor kezdődnek.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.