Lépésről lépésre

  • 2012. június 15.

Snoblesse

Dokumentarista revüszínház, azaz a Chorus Line magyarosan, Novák Eszter rendezésében.


Senkit ne tévesszen meg a cím: a Lépésről lépésre nem más, mint a Chorus Line magyarított, 15 pályakezdő magyar színészre átírt változata. A Chorus Line (magyarul: A tánckar) pedig nem más, mint minden idők egyik legsikeresebb musicalszériája, az ötödik leghosszabban műsoron tartott Broadway-musical, melynek szereplői nem operaházi fantomok vagy görkorizó vonatkocsik, hanem Broadway-karrierre ácsingózó táncosok voltak (hogy a filmváltozatban mit keresett Michael Douglas, azt fedje a feledés jótékony homálya). A most látható változat nem marad adós sem a Chorus Line dalaival, sem az ácsingózás gyötrelmeivel, ám a fellépők – lévén nem Broadway-táncosok, hanem a színművészeti zenés osztályának színészei – nem a New York-i Broadway, sokkal inkább a hazai érvényesülés lehetőségéivel vetnek számot. Így már érthető is, mit fed a műfaj: dokumentarista revüszínház.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.