Klezmer a Dohány utcai zsinagógában

  • 2013. augusztus 15.

Snoblesse

Esküvőre invitál a Budapest Klezmer Band.
false

A Budapest Klezmer Band és a Zsidó Nyári Fesztivál kapcsolata nem mai keletű, hiszen a világ számos pontján megsüvegelt zenekar a több mint 20 évvel ezelőtti kezdetek óta aktív részese a fesztiválnak. A tradicionális zsidó zene népszerűsítésére és a jiddis zenei hagyományok ápolására felesküdött formáció a színtiszta klezmertől a klasszikus zenei ötvözeteken át sok mindennel tágította már a műfaj kereteit – 2012-es évnyitó koncertjükről például így írt kritikusunk (a teljes szöveg itt): „Ha csak fele ilyen jó zenékkel folytatódik az új év, már megérte felkelni elsején.” Felkelni most is érdemes lesz, sőt fent maradni is, már csak azért is, mert ősbemutatóra készül a Budapest Klezmer Band. A Haszene (Esküvő) című műsoruk a tízes–húszas évek zsidó Odesszájába kalauzolja a közönséget – a koncert vendége Dunai Tamás, aki ugyancsak nem ma kezdte a klezmeresekkel való együttműködést.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.