Lengyel plakátművészet – PL_AKÁTOK

  • 2012. február 23.

Snoblesse

Tomasz Bogusławski kiállítása a Lengyel Intézetben.


A lengyel plakátművészetben már a nyolcvanas évek elején megtörtént a rendszerváltás: a festői stílusú, tradicionális plakátnak leáldozott, az új süvölvények – köztük Tomasz Bogusławski is – nyugdíjazták a plakátokat uraló emberi alakokat, s helyettük tárgyakat komponáltak bele a többnyire semleges háttérbe. Bogusławski nemcsak a korát, de a nyomdatechnikát is meghaladta a nyolcvanas években készített színházi plakátjaival, a lengyel nyomdászati technika ugyanis alig tudott lépést tartani a plakátterveivel. A művészet és a nyomda párharcából többnyire az utóbbi került ki győztesként, amit a plakátok színei sínylettek meg, a Lengyel Intézetben viszont immár teljes pompájukban láthatók (április 27-ig) a plakátművész alkotásai. Nyitva: hétfő–csütörtök: 9.00–20.00, péntek: 9.00–17.00.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.