Ugyanazon az erdei úton – Lukács László, a Kompánia vezetője

  • rés a présen
  • 2014. október 17.

Snoblesse

Október 24–25-én Goda Gábor rendezését, az Elfeledett éneket játsszák.

rés a présen: Mióta létezik a Kompánia Színházi Társulat?

Lukács László: A Kompánia Színházi Műhely 2001-ben alakult alternatív társulattá.

rap: Hogyan írnád le azt, amit csináltok?

LL: A színház eszközeivel olyan kérdésekre keresünk választ, melyekkel értelmezhetőbbé válik a világhoz fűződő személyes viszonyunk. A mozgás és a színházi zene mellett mostanában a performansz és a vizuális művészetek felé tapogatózunk. Ez egy interdiszciplináris színházi gondolat.

rap: Sokat dolgoztok koprodukcióban. Kikkel?

LL: A társulat formanyelvének kialakulásában meghatározó szerepet töltött be a más kultúrákkal való találkozás. 2004-ben létrehoztuk a Back to Babylon Nemzetközi Stúdiót, mely kutatási céllal fog össze kísérletező társulatokat, művészeket a világ különböző részeiről, mobilitást és képzési lehetőséget biztosítva a tagok számára. Most éppen thaiföldi zenészekkel dolgozunk, és nagyon erős a lengyel vonal. A lengyel Teatr Jednego Wiersza együttműködésével, Krzystof Żyliński
rendezésében jött létre például az Öt ablak, a látás nyelvtana című zenés produkció. A kísérletezésre 10 éve minden nyáron a Zsámbéki Színházi Bázis ad lehetőséget.

false

rap: Milyen darabjaitok vannak repertoáron, mik az újak, és hol láthatók?

LL: Legközelebb Goda Gábor rendezése, az Elfeledett ének lesz az Artusban október 24–25-én, közvetlenül, mielőtt Potsdamban játsszuk az Uni­dram fesztiválon. Novemberben a népszerű Rómeó és Júliánkat játsszuk Debrecenben, közben dolgozunk egy új darabon, amelynek Penelopé retrospektív a címe, és december 6-án lesz a premierje, de a nyár végén Zsámbékon már megvolt a munkabemutatója. Kapcsolódik ez majd a bázis jövő nyári Lüzisztráté-projektjéhez is, amely női sorstörténetekkel foglalkozik. December 13-án Lackfi János legújabb, nagyon vicces verseskötetéből – Etetős versek a menzáról – lesz egy koncert-színházi előadás gyerekeknek. Előkészületben van az új gyerekelőadásunk, Dániel András Kicsibácsi, Kicsinéni meg az Imikém, de ez már az új év szele.

rap: Budapesti vagy vidéki társulat vagytok?

LL: Mindkettő. Szoktunk a fővárosban is játszani, de mostanában egyre szorosabb az együttműködés a Zsámbéki Színházi Bázissal, és ketten már megalapíthatjuk a Buda Vidék Regionális Színházat.

rap: A színjátszáson kívül mivel foglalkozik még a csapat?

LL: Mindig fontos volt nekünk az élő zene és a színházi szabadzenei kísérletezés. A társulat körül szerveződött az Angara zenekar – színészekből, zenészekből. Fontos kapcsolódási pont még a Mezei Mária Művészeti Iskola, amit 1996-ban hoztunk létre. A Kompánia több tagja is innen nőtt ki, s most már tanárként dolgoznak az iskolában. Az iskola névadója, Mezei Mária Budakeszin élt, ezért minden év októberében aktív művészeti fesztivált szervezünk a városban, így állítunk a művésznő munkásságának kortárs emléket.

rap: Budakeszin miért jó lakni?

LL: A János-hegy oldalában lakom, mindennap ugyanazon az erdei úton futok. Sok művész, barát lakik itt, sok kis közösség, sok találkozás. A Zsámbéki-medence a természet és a művészet találkozási pontja. Ünnep minden nap.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?