Preparáció és szentimentalizmus: kortárs kritika

  • 2014. október 16.

Snoblesse

Nekrofil esztétika és poszthumán költészet: két kiváló költő boncol. Vagy őket boncolják.

Nemes Z. Márió és Krusovszky Dénes is több vasat tart a tűzben. Előbbi ugyanolyan otthonosan mozog az akadémikus filozófia világában, mint a legvadabb trashfilmek mocsarában. Ez pedig nemcsak a költészetén látszik meg, hanem a kritikáin is. Krusovszkyt szintén költőként könyveltük el, aztán mire kettőt lapoztunk, már kiadott egy halom gyerekverset, egy novelláskönyvet és egy kritikakötetet. Közben pedig a Narancsba ír rádiókritikákat minden második héten.

false

Nemes Z. Márió A preparáció jegyében és Krusovszky Dénes Kíméletlen szentimentalizmus című könyveit Seregi Tamás, az ELTE esztétika tanszékének oktatója, és Urfi Péter, a Narancs szerkesztője segít bemutatni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.