Maria Minerva a RoHAM Bárban

  • 2012. május 16.

Snoblesse

Meditatív tánczenék a coolsága teljében lévő észt hölgytől.


Ritka alkalom, amikor a mindig friss izgalmakra vadászó és azt rendre ki is termelő zenei világ egyik, éppen coolsága teljében lévő üdvöskéje látogat hozzánk – Maria Minerva meghívásával alighanem nagyon belehúzott az ambiciózus Holalo szervezőcsapat. Az ifjú észt hölgy eredetileg Maria Juur néven született, művészettörténésznek tanult, s szabadúszó újságíróként is dolgozik, de idejének egyre nagyobb részét teszi ki elképesztően elborult, mégis gyönyörűséges zenéinek összebarkácsolása. Első számú ihlető forrása a klasszikus diszkó, különösen annak lassú-középtempós vonala, no meg a szintúgy jó három évtizedes elektropop/italo hagyomány – Chris & Coseyt külön is említve! Ám ezek a hatások olyan egyedi és markáns szűrőrendszeren jutnak át, nem is szólva a művésznő sajátos, szanaszét effektezett vokáljáról, hogy a végén már a szülőanyjuk sem ismer rájuk (lásd egyik „korai” produkcióját, az ABBA-féle Honey, Honey sajátos adaptációját). Zenéi egyszerre táncolhatók és meditatívak, vidámak és melankolikusok, s a maguk csináld magad hangulatában, szándékoltan lo fi minőségében végtelenül szórakoztatóak. Lemezeit az egyik legkiválóbb amerikai hipszter house kiadó No Not Fun, illetve annak 100% Silk nevű alvállalkozása adja ki: tavalyi nagy sikerű bemutatkozó albuma és több zseniális EP után nyáron jön a második, állítólag még táncorientáltabb nagylemez. Kicsavart, roncsolt, sokszor álomszerű, mégis vidám diszkó, túlvilági énekhangokkal fűszerezve – a legjobb, amit egy ember/gép kentaurnőtől kaphatunk. Előtte a honi hálószobapop friss tehetségei, a Mayberian Sanskülotts.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.