Maria Minerva a RoHAM Bárban

  • 2012. május 16.

Snoblesse

Meditatív tánczenék a coolsága teljében lévő észt hölgytől.


Ritka alkalom, amikor a mindig friss izgalmakra vadászó és azt rendre ki is termelő zenei világ egyik, éppen coolsága teljében lévő üdvöskéje látogat hozzánk – Maria Minerva meghívásával alighanem nagyon belehúzott az ambiciózus Holalo szervezőcsapat. Az ifjú észt hölgy eredetileg Maria Juur néven született, művészettörténésznek tanult, s szabadúszó újságíróként is dolgozik, de idejének egyre nagyobb részét teszi ki elképesztően elborult, mégis gyönyörűséges zenéinek összebarkácsolása. Első számú ihlető forrása a klasszikus diszkó, különösen annak lassú-középtempós vonala, no meg a szintúgy jó három évtizedes elektropop/italo hagyomány – Chris & Coseyt külön is említve! Ám ezek a hatások olyan egyedi és markáns szűrőrendszeren jutnak át, nem is szólva a művésznő sajátos, szanaszét effektezett vokáljáról, hogy a végén már a szülőanyjuk sem ismer rájuk (lásd egyik „korai” produkcióját, az ABBA-féle Honey, Honey sajátos adaptációját). Zenéi egyszerre táncolhatók és meditatívak, vidámak és melankolikusok, s a maguk csináld magad hangulatában, szándékoltan lo fi minőségében végtelenül szórakoztatóak. Lemezeit az egyik legkiválóbb amerikai hipszter house kiadó No Not Fun, illetve annak 100% Silk nevű alvállalkozása adja ki: tavalyi nagy sikerű bemutatkozó albuma és több zseniális EP után nyáron jön a második, állítólag még táncorientáltabb nagylemez. Kicsavart, roncsolt, sokszor álomszerű, mégis vidám diszkó, túlvilági énekhangokkal fűszerezve – a legjobb, amit egy ember/gép kentaurnőtől kaphatunk. Előtte a honi hálószobapop friss tehetségei, a Mayberian Sanskülotts.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.