Nils Petter Molvær az A38-on

  • 2012. május 16.

Snoblesse

Minőségi fúziós dzsessz – erős skandináv ízekkel. Az aranyszájú norvég trombitás Budapesten.


Nils Petter Molvær nem csupán a skandináv, de a nemzetközi dzsesszvilág egyik legmarkánsabb egyénisége: kiváló trombitás, aki figyelemre méltó improvizatív képességein felül remek komponista, s rendre különleges érzékkel nyúl a jazz „testvérműfajaihoz”. A fúziós zenét természetesen nem ő találta fel (kínálkozik itt a párhuzam minimum egy másik trombitással, bizonyos Miles Davisszel – habár az ő keze nyomát szinte bárhol fel lehet fedezni…), ám Molvær magától értetődő s egyben kivételes érzékkel nyúl a kortárs elektronikus (tánc)zene, az ambient elektronika vagy a hiphop eszközkészletéhez – miközben anyanyelvi szinten beszéli a hetvenes évek fúziós dzsessz-rock, progrock hagyományát is. Az is jellemző, hogy sorlemezein felül rendre jelentkezik remixeket, átértelmezéseket tartalmazó válogatásokkal – ezeken többek között Matthew Herbert, Bugge Wesseltoft, Bill Lasswell vagy az egykori Funkstörung kollektíva munkáit is megtaláljuk. Szombat esti koncertjén a tavalyi, számos díjat elnyert Baboon Moon című lemezét mutatja be Erland Dalen dobossal és Stian Westerhus gitárossal kiegészülve, trió formációban. A hazai színeket a kiváló trombitás szaktárs, Barabás Lőrinc kvartettje képviseli.

Erre az előadásra érvényes a Magyar Narancs-olvasókártya.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.