Más nem történt

  • 2016. március 29.

Snoblesse

Sipos Pál és diákjai története nyomán.

Más nem történik a PanoDráma előadásában, mint a következők. Idézzük a társulatot:

„Más nem történt” – mondja a lány, akinek Sipos tanár úr csak a mellét fogta meg, miután megcsókolta. Más nem történt – mondták a beavatott diákok Sipos tanár úr táborában, csupán egy nagy játék. Más nem történt – mondja Sipos tanár úr, miután a botrányt elkerülendő közös megállapodással hirtelen elhagyta az iskolát. Utána már nem. „Utána benőtt a fejem lágya.”
Más nem történt, mert hallgattak a szülők, hallgattak a tanárok, hallgatott az iskola. Más nem történt aztán, csupán rémálmok, önértékelési zavar, sokévnyi pszichoanalízis. „Nem olyan nagy ügy.” Más nem történt, mint hogy 25 évvel később egy újságíró végre megírta, mi is történt.

false

Előadásunkat ezúttal is a valóság, ezúttal is egészen friss történet ihlette. Az egyetlen hazai verbatimszínházként ismert PanoDráma most mégsem a szó szerinti feldolgozást választotta. Pass Andrea író-rendezőt és színházpedagógust kértük fel, hogy a témáról írjon darabot társulatunknak: állandó színészeinknek és azoknak a középiskolásoknak – azóta részben egyetemistáknak –, akikkel másfél éve dolgozunk színházi nevelési programunkban.
Főhőseink kamaszok. Ártatlan, csetlő-botló, hol félénk, hol kezdeményező, hol magányos nyakigláb gyerekek. Ébredező vágyakkal, első szerelmekkel. A szexuális felvilágosításnak szánt kiselőadásnál persze sokkal többet tudnak a témáról, mégis teljesen tapasztalatlanok. El-eltévednek az érzelmek labirintusában, de nem restek újra elindulni, s lassan mintha közelednének is egymáshoz. Flórián tanár úr készségesen segít. Lányoknak és fiúknak egyaránt. Hogy aztán egy-egy kedvenccel később négyszemközt mi történik, azt mi sem látjuk. Mondhatjuk tehát mi is: más nem történt.

Szereplők: Hámori Gabriella, Hárs Anna, Ördög Tamás, Urbanovits Krisztina, valamint a PanoDráma színházi nevelési programjának csoportja: Burján Fanni, Dombi Diána, Fodor Fanni, Lang Dániel, Ascher Károly, Potocsni Klaudia, Szekeres Máté, Szepes Anna, Tóth Angéla.

Dramaturgia: Garai Judit, Hárs Anna, Merényi Anna

Zene: Formán Bálint

Kreatív producer: Lengyel Anna

Írta és rendezte: Pass Andrea

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.