Megáll az idő – a Müpában

  • 2013. december 2.

Snoblesse

Minden idők egyik magyar filmje, az sem kizárt, hogy az egyik legjobb.
false

„Jó. Hát akkor itt fogunk élni.”

„Olyanok vagytok, mint a saját apátok és anyátok.”

„Az sem véletlen, hogy milyen színvonalon vagánykodik az ember.”

„Aki kérdez, az faggat, mert őt is faggatják.”

„Benn mi volt? – Miért, kinn mi volt?”

„A kúrás nem szentség!”

„A te férjed ott volt, ahova az én férjeim lőttek 56-ban.”

„Le a csecsemőkkel, éljenek a csajok!”

„Mindenkinek igaza van, még a szar is le van szarva.”

„Ki a mi vezérünk? Malacpofa!”

A tanú után legtöbbet idézett magyar film, melynek ott a helye a minden idők legjobb hazai mozgóképeinek listáján, ezúttal a Művészetek Palotája vetítéssorozatában látható. Jön Pierre, Nagyköves és Kisköves, Szukics Magda, Tosoki Gyula, Bodor, Rajnák, Malacpofa és a nyolcvanas évekhez képest (a film 1981-es) szokatlanul erősnek számító rendszerkritika. Rendezte Gothár Péter. Írta Bereményi Géza. Fényképezte Koltai Lajos. Megtekintése: kötelező.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.