"Messzebbre nem látok" - Kovács Gerzson Péter koreográfus

  • rés a présen
  • 2013. szeptember 13.

Snoblesse

Szeptember 18-tól ismét L1danceFest - a nemzetközi fesztiválról a TranzDanz koreográfusát kérdeztük.

rés a présen: Mi az idei L1danceFestben a nagy szám?

Kovács Gerzson Péter: A tavaly már titkos rendezvénnyé alakult Őszi Fesztivál (Café Budapest néven) alig szolgálta a kortárs művészetek alkotóit és közönségét, és nagy valószínűséggel így lesz ez idén is, hisz már szeptember van, de még semmit nem hallottam az idei programról. Ebben a közegben hoz létre egy civil szervezet (L1) a maga erősen korlátozott eszközeivel, szuverenitását és szellemi függetlenségét is bizonyítva egy izgalmasnak ígérkező, nemzetközi anyagot is bemutató, elsősorban a kortárs táncra fókuszáló fesztivált.

false

rap: Hogyan kapcsolódsz a történetbe?

KGP: Az L1danceFesten indul a TranzDanz zászló alatt működő Jövőtánc harmadik évadja. Szeptember 18-19-20-21-én este 11-től a Jedermannban lépnek fel az általam meghívott művészek, a hazai kortárs táncélet jól ismert szereplői és zenész társaik: KGP - Hock Ernő, Nemes Zsófi - Szirtes Edina Mókus, Góbi Rita - Szegő Dávid, Bora Gábor - Tettemanti Tamás. A Jövőtánc a TranzDanz an-artist (Duchamp) programja a periférián (Ráday utca vége), ahol kávéházi környezetben, a "felszentelt" és misztifikált színházi térből kivonulva lépnek a művészek a közönség elé.

rap: Mik lesznek a kiemelt előadások?

KGP: A külföldiek közül azért nem ajánlok, mert nem ismerem őket - majd most megismerem. A hazaiak között pedig nem tennék kivételt. A legtisztességesebb, ha a Jövőtáncra invitálok mindenkit, az úgyis az előadások után kezdődik. A külföldieket azért nézze mindenki, mert nem lesz más, aki idehozza őket (anno Jerome Belt se ismerte senki, amikor meghívtam a MU-ba, aztán, amikor észbe kaptak, már világsztár volt), és a hazaiakat is el kell kezdeni megismerni, mert köztük is lehet egy kelet-európai Jeroöme Bel.

rap: A kísérőprogramok hogyan kapcsolódnak az előadásokhoz?

KGP: Ha jól értem a MAKT célját, arra kívánja rábírni a táncosokat, hogy szálljanak be a kortárs táncművészet aktuális helyzetének, általában a kultúrában és egyáltalán a társadalomban elfoglalt szerepének meghatározásába, elemzésébe. Ezt a törekvést mindenki számára követendőnek tartom (nem csak kortárs táncosok számára), hiszen bárki, aki erre lehetőséget kap, ugyan mi módon nyilatkozik a világról, ha abban saját helye és helyzete meghatározására nem képes?

rap: Mi van a TranzDanz együttessel?

KGP: A Jövőtánc sorozattal kezdünk, amit követ egy Bankett flash a Pécsi Táncfesztivál gálaműsorában, és már megkezdődtek az új darab, a DiverZity próbái. A MU-ban lesz a bemutató október 11-12-én, zene ismét DJ Wondawulf, képanyag Horváth Boldi, tánc Blaskó Bori, Fehér Laura, Bora Gábor, Tókos Attila, szóval a jó öreg Borán kívül csupa új arc. A darab az aktuális közérzet(em)ről szól, ebben a nem is annyira képzeletbeli városban, DiverZityben, amelynek hiszterizált és agymosott, gyűlölködő és féltékeny, reális és irracionális félelmektől rettegő, a vezérért rajongó vagy neki csupán meghunyászkodó lakóit látjuk majd. Széttöredezett, apró fragmentumokból összeálló, irányvesztett életük nem tart sehová, talán már nem is élnek, illúzió, propaganda, népi-globál reality show, átverés az egész...

rap: Hosszabb távú tervek?

KGP: Azt mondják, a kiegyensúlyozott és hatékony működés, az egészséges psziché egyik feltétele a tervezhetőség. Nos, a szabadúszó életéből, főleg, ha a kortárs táncszférában tevékenykedik, ez az elem alapvetően hiányzik. Remélem, így, 25 éves TranzDanz-teljesítménnyel a hátam mögött továbbra is elő tudom teremteni azokat a forrásokat, amelyek az új darabok megalkotásához és a repertoáron tartottak továbbjátszásához szükségesek, esetleg nemzetközi kooperáció is kiépíthető - ősszel, a bemutató után Baszkföldre utazik a társulat -, foglalkozni kéne a hazai hivatásos tánc anomáliáival és jövőképével is, ami nem annyira alkotó, inkább programalkotó munka... messzebbre nem látok...

(http://l1dancefestival.blogspot.hu/)

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.