Mészáros Máté: Hinoki 2.0

  • 2015. április 10.

Snoblesse

Táncosok holdbéli tájban. Hinoki part II. a Trafóban.
false

 

Fotó: Dömölky Dániel

Hogy mondják táncul, hogy…? Ha hihetünk a szemtanúknak (és hihetünk), akkor a tavaly októberben bemutatott Hinoki című produkcióban „Mészáros Máté a fizikalitás és a mozgás nyelvére fordított le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést”. Mindebben nagy segítségére volt Porteleki Áron zeneszerző, aki a most bemutatott Hinoki 2.0-ban is alkotótársa Mészárosnak. „Az új verzióban a téma megmaradt, a megformálás azonban még az eddiginél is brutálisabb. Eltűntek a színházi elemek, az előadás jóval feszesebbé vált. Az újjászületett Hinokiban fekete polifoam törmelék borítja a színpadot, holdbéli táj veszi körül a táncosokat. A táncosok harcolnak vele, eltemetik benne egymást, vagy romantikus táncukkal varázsolják el a nézőt.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.