Molnár Ferenc nyomában

  • 2013. szeptember 12.

Snoblesse

A Pál utcai fiúk és az Amerikába menekült író nyomait keresik a sétán.
false

Molnár Ferenc nyomába ered a magyar dráma napján  a Holokauszt Emlékközpont és az ELTE Füvészkert közös sétája. New York-i repülőjegy sajnos nem jár a programhoz, noha Molnár a harmincas évek végének igen népszerű európai irányzata, a nácizmus elől menekülve New Yorkban (a Plaza Hotel nyolcadik emeletének bérelt szobájában és egy furcsa szerelmi háromszögben) töltötte élete utolsó éveit. De Molnár és a Füvészkert kapcsolata is rengeteg irodalmi izgalmat kínál, hiszen A Pál utcai fiúk..., de a többit úgyis tudják. A séta a Füvészkertből az Emlékközpontba vezet, ahol minden megtudható arról, hogy A Pál utcai fiúk és számos színmű világhírű szerzője miért döntött úgy, hogy előbb Magyarországot, majd Európát is elhagyva Amerikában telepedik le. Jelentkezni az ingyenes sétára a regisztracio [at] hdke [dot] hu e-mail címen lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.