Móricz Simon: Moszkva tér – fotókiállítás

  • 2012. július 5.

Snoblesse

Életképek a Moszkva tér Moszkva tér korából.


Szerencsésnek mondhatja magát a mai kor embere, hiszen soha korábban nem volt módja arra, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről a II. János Pál pápa tér érintésével az Elvis Presley parkot is útba ejtve a Széll Kálmán térre hajtasson. Bizony így múlt el a Moszkva tér (ma már Széll Kálmán) dicsősége, de azért nincs ok a csüggedésre, egyrészt mert szívünkben Moszkva még a Széll, és sokáig így is marad, másrészt a művészvilágnak is kedves a Moszkva; nemrég Török Ferenc tért vissza első nagyjátékfilmje színhelyére egy szkeccsfilm erejéig (Magyarország 2011 – kritika itt), most meg Móricz Simon, az elismert fotóriporter tette közzé moszkvás fotográfiáit. A Moszkva tér hatású képek egyszerre dokumentálják az emberpiacot és a közeli élelmiszerpiacot, a közlekedési csomópontot és egy csomó másik pontot, és mindennél fényesebben bizonyítják, hogy a Moszkva tér (úgy is mint az időtlen lepusztultság szinonimája): örök. Az öröklét képei augusztus 5-ig láthatók a Mai Manó Házban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.