„Most jogi munkát keresek” - Pataky Klári koreográfus

  • rés a présen
  • 2015. február 26.

Snoblesse

Március 8-án az Én haiku című szólót adja elő Maday Tímeával a dunaPart showcase keretében.

rés a présen: Szerinted a kortárs tánc női műfaj?

Pataky Klári: Inkább férfias szakma. Egyrészt kemény munka, másrészt komoly irányítási feladatokkal jár, nem beszélve a rengeteg szervezési feladatról. Az alkotás persze nagyon érzékeny dolog, bár koreografálás közben ritkán érzem, hogy törékeny női test hordozója vagyok.

rap: A nők problémái viszont rendre megjelennek a darabjaidban. Hogyan lehet mozdulatokra átültetni ezeket?

PK: Az első darabjaimban még nem volt ennyire eltolódva a hangsúly a nők felé. Szabó Csongor – aki minden darabom főszereplője volt korábban – kiment külföldre, és nem tudtam pótolni őt senkivel. A régi darabok lekerültek a repertoárról, és a körülöttem lévő táncosnőkkel kezdtem el dolgozni. Mivel egész életemben mindenféle táncot tanultam, semmilyen mozgásanyag nem volt annyira domináns, hogy befolyásolhasson. Valószínűleg ezért volt számomra természetes a saját formanyelv kialakítása. Szeretem a részleteket, talán ezért aprólékosak a mozdulataim, meg stréber is vagyok, és képes vagyok a végsőkig kutatni a megfelelő megoldás után.

false

rap: Tavaly volt tízéves a Pataky Klári Társulat, ezt mini fesztivállal ünnepeltétek. Hogy látod ezt az elmúlt tíz évet?

PK: A Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakán végeztem 2003-ban. Azt hiszem, nagyon szerencsésen kezdődött a pályám, mert hihetetlenül tehetséges emberek vettek körül. A katona története és a Hull az elsárgult… című koreográfiáim után azonnal komoly figyelmet kaptam szakmailag, ami tulajdonképpen a mai napig kísér. 2011-ig szinte minden évben a Merlin Színházban volt a bemutatónk. A bezárása óta kicsit hontalanná váltunk. Ma azt látom, hogy a táncszakmán belül teljesen elkülönülhet a „pénzosztók”, az intézményvezetők és a kritikusok véleménye. Így lehetséges, hogy a kritikusok kérdezgetik, miért nem játszunk többet, tananyag voltam a Táncművészetin, de az NKA semmilyen támogatást nem ítélt meg idén. Az elmúlt tíz év gyönyörű volt, de most nem látom a szakmám jövőjét, minden rettenetesen bizonytalan.

rap: Milyen darabjaid vannak repertoáron?

PK: A Jegyzetek című, decemberben bemutatott koreográfiám május 9-én lesz látható a Bethlen Téri Színházban. Helyzetkép a máról, 50 perc tömény inger, sok-sok párhuzamos helyzettel. Március 8-án a dunaPart showcase keretében lesz látható az Én haiku című szólóm Maday Tímeával.

rap: Mik a következő terveid?

PK: A jelenlegi támogatási rendszer miatt legkorábban 2015 őszén lesz lehetőségem új darabra. Most jogi munkát keresek.

rap: Ha választhatnál, melyik koreográfusnak rendeznél retrospektív estet?

PK: Jiří Kylián. Ő az emberi kreativitás egyik csúcspontja.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.