„Most jogi munkát keresek” - Pataky Klári koreográfus

  • rés a présen
  • 2015. február 26.

Snoblesse

Március 8-án az Én haiku című szólót adja elő Maday Tímeával a dunaPart showcase keretében.

rés a présen: Szerinted a kortárs tánc női műfaj?

Pataky Klári: Inkább férfias szakma. Egyrészt kemény munka, másrészt komoly irányítási feladatokkal jár, nem beszélve a rengeteg szervezési feladatról. Az alkotás persze nagyon érzékeny dolog, bár koreografálás közben ritkán érzem, hogy törékeny női test hordozója vagyok.

rap: A nők problémái viszont rendre megjelennek a darabjaidban. Hogyan lehet mozdulatokra átültetni ezeket?

PK: Az első darabjaimban még nem volt ennyire eltolódva a hangsúly a nők felé. Szabó Csongor – aki minden darabom főszereplője volt korábban – kiment külföldre, és nem tudtam pótolni őt senkivel. A régi darabok lekerültek a repertoárról, és a körülöttem lévő táncosnőkkel kezdtem el dolgozni. Mivel egész életemben mindenféle táncot tanultam, semmilyen mozgásanyag nem volt annyira domináns, hogy befolyásolhasson. Valószínűleg ezért volt számomra természetes a saját formanyelv kialakítása. Szeretem a részleteket, talán ezért aprólékosak a mozdulataim, meg stréber is vagyok, és képes vagyok a végsőkig kutatni a megfelelő megoldás után.

false

rap: Tavaly volt tízéves a Pataky Klári Társulat, ezt mini fesztivállal ünnepeltétek. Hogy látod ezt az elmúlt tíz évet?

PK: A Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakán végeztem 2003-ban. Azt hiszem, nagyon szerencsésen kezdődött a pályám, mert hihetetlenül tehetséges emberek vettek körül. A katona története és a Hull az elsárgult… című koreográfiáim után azonnal komoly figyelmet kaptam szakmailag, ami tulajdonképpen a mai napig kísér. 2011-ig szinte minden évben a Merlin Színházban volt a bemutatónk. A bezárása óta kicsit hontalanná váltunk. Ma azt látom, hogy a táncszakmán belül teljesen elkülönülhet a „pénzosztók”, az intézményvezetők és a kritikusok véleménye. Így lehetséges, hogy a kritikusok kérdezgetik, miért nem játszunk többet, tananyag voltam a Táncművészetin, de az NKA semmilyen támogatást nem ítélt meg idén. Az elmúlt tíz év gyönyörű volt, de most nem látom a szakmám jövőjét, minden rettenetesen bizonytalan.

rap: Milyen darabjaid vannak repertoáron?

PK: A Jegyzetek című, decemberben bemutatott koreográfiám május 9-én lesz látható a Bethlen Téri Színházban. Helyzetkép a máról, 50 perc tömény inger, sok-sok párhuzamos helyzettel. Március 8-án a dunaPart showcase keretében lesz látható az Én haiku című szólóm Maday Tímeával.

rap: Mik a következő terveid?

PK: A jelenlegi támogatási rendszer miatt legkorábban 2015 őszén lesz lehetőségem új darabra. Most jogi munkát keresek.

rap: Ha választhatnál, melyik koreográfusnak rendeznél retrospektív estet?

PK: Jiří Kylián. Ő az emberi kreativitás egyik csúcspontja.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.