„Most jogi munkát keresek” - Pataky Klári koreográfus

  • rés a présen
  • 2015. február 26.

Snoblesse

Március 8-án az Én haiku című szólót adja elő Maday Tímeával a dunaPart showcase keretében.

rés a présen: Szerinted a kortárs tánc női műfaj?

Pataky Klári: Inkább férfias szakma. Egyrészt kemény munka, másrészt komoly irányítási feladatokkal jár, nem beszélve a rengeteg szervezési feladatról. Az alkotás persze nagyon érzékeny dolog, bár koreografálás közben ritkán érzem, hogy törékeny női test hordozója vagyok.

rap: A nők problémái viszont rendre megjelennek a darabjaidban. Hogyan lehet mozdulatokra átültetni ezeket?

PK: Az első darabjaimban még nem volt ennyire eltolódva a hangsúly a nők felé. Szabó Csongor – aki minden darabom főszereplője volt korábban – kiment külföldre, és nem tudtam pótolni őt senkivel. A régi darabok lekerültek a repertoárról, és a körülöttem lévő táncosnőkkel kezdtem el dolgozni. Mivel egész életemben mindenféle táncot tanultam, semmilyen mozgásanyag nem volt annyira domináns, hogy befolyásolhasson. Valószínűleg ezért volt számomra természetes a saját formanyelv kialakítása. Szeretem a részleteket, talán ezért aprólékosak a mozdulataim, meg stréber is vagyok, és képes vagyok a végsőkig kutatni a megfelelő megoldás után.

false

rap: Tavaly volt tízéves a Pataky Klári Társulat, ezt mini fesztivállal ünnepeltétek. Hogy látod ezt az elmúlt tíz évet?

PK: A Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakán végeztem 2003-ban. Azt hiszem, nagyon szerencsésen kezdődött a pályám, mert hihetetlenül tehetséges emberek vettek körül. A katona története és a Hull az elsárgult… című koreográfiáim után azonnal komoly figyelmet kaptam szakmailag, ami tulajdonképpen a mai napig kísér. 2011-ig szinte minden évben a Merlin Színházban volt a bemutatónk. A bezárása óta kicsit hontalanná váltunk. Ma azt látom, hogy a táncszakmán belül teljesen elkülönülhet a „pénzosztók”, az intézményvezetők és a kritikusok véleménye. Így lehetséges, hogy a kritikusok kérdezgetik, miért nem játszunk többet, tananyag voltam a Táncművészetin, de az NKA semmilyen támogatást nem ítélt meg idén. Az elmúlt tíz év gyönyörű volt, de most nem látom a szakmám jövőjét, minden rettenetesen bizonytalan.

rap: Milyen darabjaid vannak repertoáron?

PK: A Jegyzetek című, decemberben bemutatott koreográfiám május 9-én lesz látható a Bethlen Téri Színházban. Helyzetkép a máról, 50 perc tömény inger, sok-sok párhuzamos helyzettel. Március 8-án a dunaPart showcase keretében lesz látható az Én haiku című szólóm Maday Tímeával.

rap: Mik a következő terveid?

PK: A jelenlegi támogatási rendszer miatt legkorábban 2015 őszén lesz lehetőségem új darabra. Most jogi munkát keresek.

rap: Ha választhatnál, melyik koreográfusnak rendeznél retrospektív estet?

PK: Jiří Kylián. Ő az emberi kreativitás egyik csúcspontja.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?