The Moritz Von Oswald Trio

  • 2015. február 26.

Snoblesse

Featuring Tony Allen and Max Loderbauer – a dubtechno atyja és az afrobeat-legenda a Trafóban!

A pályáját még a legendás Neue Deutsche Welle/posztpunkzenekar Palais Schaumburg tagjaként kezdő berlini Moritz von Oswald megkerülhetetlen alakja az elmúlt negyedszázad elektronikus zenéjének. Nélküle aligha létezne minimal techno a ma (és a tegnap) ismert formájában, de ő volt az, aki a Mark Ernestusszal közösen indított Basic Channel duóval, illetve kiadóval, majd később a Rhythm & Sounddal (és még számtalan álnév alatt) hidat épített a jamaicai zene és Detroit között, megteremtve mintegy az azóta is virágzó dubtechno irányzat alapjait.

false

Trióformációja a kétezres évek végén indult Max Loderbauer és a Trafó kísérletibb elektronikus zenei Electrify sorozatában is látott-hallott Vladislav Delay közreműködésével. A Moritz von Oswald Trio élő dobbal és organikus ritmusokkal keresztezi a techno minimalizmusát, létrehozva a kozmikus (a kraut nyelvén persze: Kosmische) rock, a pszichedélia és az elektronikus tánczene fúzióját.

Három nagylemez és egy koncertlemez után a produkció új szintre lépett: Vladislav Delay helyét Tony Allen, az afrobeat-legenda, Fela Kuti zenekarvezetője és dobosa vette át. A Moritz von Oswald Trio talán még sosem volt ennyire erős élőben: a Tony Allen által teremtett hipnotikus poliritmia, Max Loderbauer plasztikus analóg elektronikus hangképei és Moritz von Oswald zenei rendezése együtt maga az organikus és zsigeri őstechno.

A koncertet Suhaid és Crimson különleges dj szettje vezeti fel a Trafó nagytermében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.