„Narrátor és okleveles liftkezelő is vagyok” – Böhm György rendező

  • 2015. december 23.

Snoblesse

Műsoron A játékkészítő – az új változat!

rés a présen: Hogy találkoztál A játékkészítővel?

Böhm György: Tavaly még az előadás környékén sem voltam. Idén viszont meghívtak az újrarendezésre. Talán azért, mert kiderült rólam, hogy gyönyörű múlt van a jövőmben!
 E múltban benne van a Valahol Európában, a Hotel Menthol librettója, a Szépség és a Szörnyeteg rendezése, és több mint 600 előadásos sikerszériája, továbbá egy British Council ösztöndíj, a Gott und Nijinsky balett freiburgi előadásai és még sok más dolog. És lehet, hogy az is érdekessé tett, hogy rendező-dramaturgként még nem mellesleg marketing- és reklámmenedzser, narrátor és okleveles liftkezelő is vagyok.

rap: Mit kell tudnunk a családi pop musical műfajról?

BGY: Valószínű, hogy ez az a műfaj, amire a "narancs" olvasója nem váltana jegyet, mert nem ő a célközönség. Aztán mégis vesz, mert a gyerekekre gondol, na, ez a "családi" része meg a nagymamára is gondol, ő a "pop", mert ő szerette igazán a popzenét, meg a rokonokra, mondjuk, ők jelképezik a "musical-rajongót”.

false

rap: Miből állt a karácsony előtti felújítás? Miért változott az előadás?

BGY: A karácsony előtti felújítás azt jelenti, hogy senki sem tud ajándékot venni senkinek a produkció résztvevői közül, mert nincs idejük vásárolni, egyfolytában dolgoznak, napi 12 – 13 órát. A színésznek ez a karácsony most a szerepe ünnepe lesz. Nagyon boldogságos próbák voltak, vannak és lesznek. Ebben az új előadásban rengeteg lesz az irónia és az önirónia, hiszen ezek meghatározói az életemnek. Természetesen a groteszk elemek és az önreflexió mellett a műfajra vonatkozó reflexiók és poénok sem fognak hiányozni!

rap: Milyen konkrét változások lesznek?

BGY: Írattam új dalokat, mert azt gondoltam, nem nagy baj, ha egy zenés darab címszereplőjének van nótája, és az is jó lehet, ha a főszereplő gyerek is énekel. Az alaptörténet alapján változott meg a sztori, új szerepek vannak, új fordulatok, módosultak a dramaturgiai fordulatok, és így tovább. És ami a legfontosabb, elképesztően tehetséges emberekkel dolgozom. Remek színészekkel, tervezőkkel és a profi műszaki barátaimmal. Amikor írtunk Deres Péterrel, meg Lőkös Ildikóval, eszünkbe jutott a Mátrix című film is. Az előadás vizuális része egészen jövőbeli.

rap: A koreográfiában is vannak változások?

BGY: A táncok zseniálisak, a koreográfia pazar, nagyon jó Juronics Tamással és a Szegedi Kortárs Balettel dolgozni. Ez nem is munka, hanem élvezet. Szóval kiváló együttes, kiváló koreográfus, és nagyon régről ismerjük egymást.

rap: Mikor láthatja a közönség még idén a darabot?

BGY: Az előadások – itthon utoljára – december 26-27-28-29-én, naponta háromszor, a SYMA csarnokban lesznek.

rap: Milyen más rendezéseidet láthatók még az évadban?

BGY: Műsoron van a Cigánykerék, A Szépség és a Szörnyeteg, a Vidám kísértet. Pécsen az elmúlt öt évben általam rendezett mindegyik darab.

rap: Vannak-e már jövő évi terveid?

BGy: Januárban kezdem az Arzén és levendulát, áprilisban pedig Orton: Szajré című fekete komédiáját, és remélem összejön a Müpában is az, amit szeretnék.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.