„Narrátor és okleveles liftkezelő is vagyok” – Böhm György rendező

  • 2015. december 23.

Snoblesse

Műsoron A játékkészítő – az új változat!

rés a présen: Hogy találkoztál A játékkészítővel?

Böhm György: Tavaly még az előadás környékén sem voltam. Idén viszont meghívtak az újrarendezésre. Talán azért, mert kiderült rólam, hogy gyönyörű múlt van a jövőmben!
 E múltban benne van a Valahol Európában, a Hotel Menthol librettója, a Szépség és a Szörnyeteg rendezése, és több mint 600 előadásos sikerszériája, továbbá egy British Council ösztöndíj, a Gott und Nijinsky balett freiburgi előadásai és még sok más dolog. És lehet, hogy az is érdekessé tett, hogy rendező-dramaturgként még nem mellesleg marketing- és reklámmenedzser, narrátor és okleveles liftkezelő is vagyok.

rap: Mit kell tudnunk a családi pop musical műfajról?

BGY: Valószínű, hogy ez az a műfaj, amire a "narancs" olvasója nem váltana jegyet, mert nem ő a célközönség. Aztán mégis vesz, mert a gyerekekre gondol, na, ez a "családi" része meg a nagymamára is gondol, ő a "pop", mert ő szerette igazán a popzenét, meg a rokonokra, mondjuk, ők jelképezik a "musical-rajongót”.

false

rap: Miből állt a karácsony előtti felújítás? Miért változott az előadás?

BGY: A karácsony előtti felújítás azt jelenti, hogy senki sem tud ajándékot venni senkinek a produkció résztvevői közül, mert nincs idejük vásárolni, egyfolytában dolgoznak, napi 12 – 13 órát. A színésznek ez a karácsony most a szerepe ünnepe lesz. Nagyon boldogságos próbák voltak, vannak és lesznek. Ebben az új előadásban rengeteg lesz az irónia és az önirónia, hiszen ezek meghatározói az életemnek. Természetesen a groteszk elemek és az önreflexió mellett a műfajra vonatkozó reflexiók és poénok sem fognak hiányozni!

rap: Milyen konkrét változások lesznek?

BGY: Írattam új dalokat, mert azt gondoltam, nem nagy baj, ha egy zenés darab címszereplőjének van nótája, és az is jó lehet, ha a főszereplő gyerek is énekel. Az alaptörténet alapján változott meg a sztori, új szerepek vannak, új fordulatok, módosultak a dramaturgiai fordulatok, és így tovább. És ami a legfontosabb, elképesztően tehetséges emberekkel dolgozom. Remek színészekkel, tervezőkkel és a profi műszaki barátaimmal. Amikor írtunk Deres Péterrel, meg Lőkös Ildikóval, eszünkbe jutott a Mátrix című film is. Az előadás vizuális része egészen jövőbeli.

rap: A koreográfiában is vannak változások?

BGY: A táncok zseniálisak, a koreográfia pazar, nagyon jó Juronics Tamással és a Szegedi Kortárs Balettel dolgozni. Ez nem is munka, hanem élvezet. Szóval kiváló együttes, kiváló koreográfus, és nagyon régről ismerjük egymást.

rap: Mikor láthatja a közönség még idén a darabot?

BGY: Az előadások – itthon utoljára – december 26-27-28-29-én, naponta háromszor, a SYMA csarnokban lesznek.

rap: Milyen más rendezéseidet láthatók még az évadban?

BGY: Műsoron van a Cigánykerék, A Szépség és a Szörnyeteg, a Vidám kísértet. Pécsen az elmúlt öt évben általam rendezett mindegyik darab.

rap: Vannak-e már jövő évi terveid?

BGy: Januárban kezdem az Arzén és levendulát, áprilisban pedig Orton: Szajré című fekete komédiáját, és remélem összejön a Müpában is az, amit szeretnék.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.