Nők a művészetben a huszadik századelőn

  • 2012. április 25.

Snoblesse

Jobbos és balos nők a huszadik századelő művészetében – beszélgetés a Petőfi Irodalmi Múzeumban.


Folytatódik a Színek és évek irodalmi beszélgetéssorozat, melynek főszereplői azok a magyar nők, lányok és asszonyok, akik így vagy úgy, az előtérben vagy a háttérben, de irodalomtörténetileg is fontos szereplői voltak a huszadik századelő művészeti életének. A mai beszélgetés során balos és jobbos nőkről, többek között Dénes Zsófiáról, Szántó Juditról és József Jolánról, illetve Tormay Cécile-ről, Ritoók Emmáról, Gulácsy Irénről és a Tormay Cécile által alapított Napkeletről lesz szó. Arról a folyóiratról, melyről megszűnése alkalmából Schöpflin Aladár így írt a Nyugatban:  „Bevallott célja az akkor úgynevezett keresztény megújulás irodalmi szolgálata volt s be nem vallottan a Nyugat ellensúlyozása. Magam is láttam annak idején a kultuszminiszter egy köriratát, amelyben felhívta a címzetteket a Nyugat irányzata ellen indult folyóirat pártolására.” A Petőfi Irodalmi Múzeum beszélgetésének résztvevői: Bánki Éva író, Sasvári Edit művészettörténész és Valachi Anna irodalomtörténész. A beszélgetést lapunk munkatársa, László Ferenc vezeti.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.