rés a présen: Mikor vetted át a fesztivál vezetését, és milyen elképzelésekkel?
Dejcsics Konrád: A főapátság kulturális tevékenységének szervezését egy éve vettem át. Hozzám tartozik a könyvtár, a könyvkiadás és a rendezvényszervezés, így a művészeti fesztivál is. A tavalyi egyéves kihagyást a felkészüléssel és az egységes főapátsági kulturális koncepció kialakításával töltöttem. Számomra egyértelmű volt, hogy tovább kell vinnünk a fesztivál igényességét és közösségi jellegét, amelyet az elmúlt tizenegy év hagyománya kialakított. Kevés olyan fesztivál van, amelyen a résztvevők nemcsak a zenével, zeneszerzővel, zenészekkel és a kortárs kultúrával kerülnek kapcsolatba, hanem a háttérben álló ezeréves, ugyanakkor kortárs közösséggel, majd egymással is. Pannonhalma ilyen.
|
rap: Változik-e idén a tartalom?
DK: Két új művészeti vezetőnk van: Keller András visszatér hat év után, és csatlakozik hozzá „harcostársa”, Rácz Zoltán. Így máris egy különleges művészi dialógus hozza létre a programokat. Az összművészeti jelleg megmarad, ugyanakkor idén a zene mellett a spiritualitás lesz a hívószó. Bencés szerzetesek vezetnek például olyan programokat, amelyek az önmagunk felé vezető utazásra szólítanak fel – labirintusjárás, belépés a bazilika középkori és posztmodern szimbólumvilágába, lépések Szent Márton nyomában –, és a bencés közösség meghív minden érdeklődőt napi háromszori zsoltárimádságára. Mindezek hátterében ott lesz a hagyományos időív, amely egy klasszikus és néhány kortárs mestert köt össze.
rap: Mik lesznek a főbb események?
DK: A fókuszban Haydn és Kurtág György művészete áll. Csatlakozik hozzájuk Steve Reich, David Lang, Morton Feldman és Ligeti György. Egyedülálló alkalom a nyitókoncert augusztus 26-án este, amikor a bazilika megújított termében hangzik fel Haydntól a Teremtés. Augusztus 27-én csendül fel Steve Reichtől a Proverb, amely egy 11. századi zeneszerző darabjának átirata, és David Langnak az Andersen-meséből ismert A kis gyufaáruslány történetéből írt szívszorító passiója. Ugyanaznap délután Kurtág-staféta címmel tartunk koncertet, amelyben Keller András fiatal zeneakadémistákkal együtt értelmezi a mestert. A másik fontos Kurtág-előadásra vasárnap délelőtt kerül sor Jelek, játékok, üzenetek címmel. Augusztus 27-én este a bazilika posztmodern-minimalista terében hangzik el Morton Feldman Rothko Chapel című műve, amely a modern építészet egy kiemelkedő tere, a houstoni Rothko-kápolna, valamint alkotója, a tragikus sorsú Mark Rothko előtt tiszteleg. Innen átsétálunk mindannyian a barokk Boldogasszony-kápolnába, a bencések temetkezési helyére, ahol A megváltó hét szava a keresztfán hangzik el.
rap: Mit érdemes még megnéznie a programon kívül a fesztiválvendégnek?
DK: A művészeti fesztivál mottója ugyanaz, mint a Szent Márton-évnek: „Közösségben vagyunk”. Az Arcus Temporum mellett szeretettel várjuk a fesztiválozókat az emlékévhez kapcsolódó Szent Márton és Pannónia régészeti, valamint az Osztás 10×10 fotográfiai kiállításunkra is. Előbbi azt a Pannóniát mutatja be a régészeti leletek tükrében, ahonnan Márton elindult. Utóbbi tíz darab tízképes sorozatban beszél olyan emberekről, akik a hivatásukon túl, Mártonhoz hasonlóan megosztanak valamit a rászorulókkal. Ehhez a kiállításhoz kapcsolódik száz olyan rövid videointerjú is, amelyet a pannonhalmi bencés diákok készítettek, és egy okostelefonos applikációval érhető el.
rap: Miért jó pannonhalmi diáknak lenni?
DK: Pannonhalmán van tér: nyolcszáz éves és posztmodern; a diák a Bauhaus-épületből magába a természetbe lép ki, és lát Skardellit, Czigány Tamást, Gutowski Róbertet. Van kultúra: ezeréves hagyomány és kortárs útkeresés, arab- és héberóra, hittan és vívás, irodalomelmélet és dzsesszimprovizációs műhely. Végül van egy olyan közösség, amely legtöbbünknél egy életre szól.