„Nyolcszáz éves és posztmodern” - Dejcsics Konrád bencés szerzetes, az Arcus Temporum XII – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál igazgatója

  • rés a présen
  • 2016. augusztus 19.

Snoblesse

Indul az Arcus Temporum XII – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál

rés a présen: Mikor vetted át a fesztivál vezetését, és milyen elképzelésekkel?

Dejcsics Konrád: A főapátság kulturális tevékenységének szervezését egy éve vettem át. Hozzám tartozik a könyvtár, a könyvkiadás és a rendezvényszervezés, így a művészeti fesztivál is. A tavalyi egyéves kihagyást a felkészüléssel és az egységes főapátsági kulturális koncepció kialakításával töltöttem. Számomra egyértelmű volt, hogy tovább kell vinnünk a fesztivál igényességét és közösségi jellegét, amelyet az elmúlt tizenegy év hagyománya kialakított. Kevés olyan fesztivál van, amelyen a résztvevők nemcsak a zenével, zeneszerzővel, zenészekkel és a kortárs kultú­rá­val kerülnek kapcsolatba, hanem a háttérben álló ezeréves, ugyanakkor kortárs közösséggel, majd egymással is. Pannonhalma ilyen.

false

rap: Változik-e idén a tartalom?

DK: Két új művészeti vezetőnk van: Keller András visszatér hat év után, és csatlakozik hozzá „harcostársa”, Rácz Zoltán. Így máris egy különleges művészi dialógus hozza létre a programokat. Az összművészeti jelleg megmarad, ugyanakkor idén a zene mellett a spiritualitás lesz a hívószó. Bencés szerzetesek vezetnek például olyan programokat, amelyek az önmagunk felé vezető utazásra szólítanak fel – labirintusjárás, belépés a bazilika középkori és posztmodern szimbólumvilágába, lépések Szent Márton nyomában –, és a bencés közösség meghív minden érdeklődőt napi háromszori zsoltárimádságára. Mindezek hátterében ott lesz a hagyományos időív, amely egy klasszikus és néhány kortárs mestert köt össze.

rap: Mik lesznek a főbb események?

DK: A fókuszban Haydn és Kurtág György művészete áll. Csatlakozik hozzájuk Steve Reich, David Lang, Morton Feldman és Ligeti György. Egyedülálló alkalom a nyitókoncert augusztus 26-án este, amikor a bazilika megújított termében hangzik fel Haydntól a Teremtés. Augusztus 27-én csendül fel Steve Reichtől a Proverb, amely egy 11. századi zeneszerző darabjának átirata, és David Langnak az Andersen-meséből ismert A kis gyufaáruslány történetéből írt szívszorító passiója. Ugyanaznap délután Kurtág-staféta címmel tartunk koncertet, amelyben Keller András fiatal zeneakadémistákkal együtt értelmezi a mestert. A másik fontos Kurtág-előadásra vasárnap délelőtt kerül sor Jelek, játékok, üzenetek címmel. Augusztus 27-én este a bazilika posztmodern-minimalista terében hangzik el Morton Feldman Rothko Chapel című műve, amely a modern építészet egy kiemelkedő tere, a houstoni Rothko-kápolna, valamint alkotója, a tragikus sorsú Mark Rothko előtt tiszteleg. Innen átsétálunk mindannyian a barokk Boldogasszony-kápolnába, a bencések temetkezési helyére, ahol A megváltó hét szava a keresztfán hangzik el.

rap: Mit érdemes még megnéznie a programon kívül a fesztiválvendégnek?

DK: A művészeti fesztivál mottója ugyanaz, mint a Szent Márton-évnek: „Közösségben vagyunk”. Az Arcus Temporum mellett szeretettel várjuk a fesztiválozókat az emlékévhez kapcsolódó Szent Márton és Pannónia régészeti, valamint az Osztás 10×10 fotográfiai kiállításunkra is. Előbbi azt a Pannóniát mutatja be a régészeti leletek tükrében, ahonnan Márton elindult. Utóbbi tíz darab tízképes sorozatban beszél olyan emberekről, akik a hivatásukon túl, Mártonhoz hasonlóan megosztanak valamit a rászorulókkal. Ehhez a kiállításhoz kapcsolódik száz olyan rövid videointerjú is, amelyet a pannonhalmi bencés diákok készítettek, és egy okostelefonos applikációval érhető el.

rap: Miért jó pannonhalmi diáknak lenni?

DK: Pannonhalmán van tér: nyolcszáz éves és posztmodern; a diák a Bauhaus-épületből magába a természetbe lép ki, és lát Skardellit, Czigány Tamást, Gutowski Róbertet. Van kultúra: ezeréves hagyomány és kortárs útkeresés, arab- és héberóra, hittan és vívás, irodalomelmélet és dzsesszimprovizációs műhely. Végül van egy olyan közösség, amely legtöbbünknél egy életre szól.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."