Köztársaság

  • 2016. augusztus 18.

Snoblesse

Szálinger Balázs színdarabja Zsámbékon.

A darab főállásban költő szerzőjét néhány éve alaposan kifaggattuk:

Magyar Narancs: Érdekli-e a kritika? Hová árazza be magát?

Szálinger Balázs: Mit szokás erre mondani? Persze, hogy érdekel a kritika. De erre csupa rossz válasz van: „túl sokat beszélnek rólam, túl keveset beszélnek rólam, pont a helyemen vagyok”. Rosszindulatú kritikával – ami rólam szólt – szerencsére még nem találkoztam. Olyannal igen, ami szerintem tévedett, de abból is lehet tanulni. A semmitmondó kritikából is lehet tanulni, mert ott az a helyzet, hogy ha az Isteni színjátékról szólna, akkor nem lenne semmitmondó az a kritika sem…

false

MN: Mennyit ér egy vers?

SZB: Attól függ, hol. Mondjuk bruttó nyolcezer forint, és rengeteg papírozás. Ezt én annyira nem bírom, hogy néha azt mondom, inkább előfizető leszek. Van olyan folyóirat, amire már 2013–14-ig elő vagyok fizetve.

MN: Van-e rangsor a folyóiratok közt? Hol a legrangosabb megjelenni?

SZB: A pályakezdőknél van ilyen, igen. Nekem a 2000 volt az első ilyen élményem. Az ember az ilyet sose felejti el: ahol még ismeretlenül tudott megjelenni, oda küldi később a legfontosabb verseit.

A teljes interjú itt olvasható (a 2000 azonban már nem olvasható, mert – ilyen a sors és a támogatások rendszere – megszűnt létezni). Arra nézve, hogy mennyit ér ma áfával egy magyar vers, sajnos nincsenek pontos információink, arról viszont, hogy milyen sokat ér a költő Köztársaság című kötete, melyben a most bemutatandó darab is szerepel, egészen pontos információink vannak, hiszen visszatérő szereplője volt a Narancs irodalmi sikerlistájának, kritikusunk pedig (az írás itt olvasható) odáig ment, hogy az utóbbi évek egyik legizgalmasabb irodalmi teljesítményének kiáltsa ki.

A kalózok fogságába került, fiatal Julius Caesarról szóló Szálinger-darab Zsámbékon látható három napon át. Részletek itt.

Előadások:
augusztus 19. (péntek) 20:00 
augusztus 20. (szombat) 20:00 
augusztus 21. (vasárnap) 20:00  

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.