Köztársaság

  • 2016. augusztus 18.

Snoblesse

Szálinger Balázs színdarabja Zsámbékon.

A darab főállásban költő szerzőjét néhány éve alaposan kifaggattuk:

Magyar Narancs: Érdekli-e a kritika? Hová árazza be magát?

Szálinger Balázs: Mit szokás erre mondani? Persze, hogy érdekel a kritika. De erre csupa rossz válasz van: „túl sokat beszélnek rólam, túl keveset beszélnek rólam, pont a helyemen vagyok”. Rosszindulatú kritikával – ami rólam szólt – szerencsére még nem találkoztam. Olyannal igen, ami szerintem tévedett, de abból is lehet tanulni. A semmitmondó kritikából is lehet tanulni, mert ott az a helyzet, hogy ha az Isteni színjátékról szólna, akkor nem lenne semmitmondó az a kritika sem…

false

MN: Mennyit ér egy vers?

SZB: Attól függ, hol. Mondjuk bruttó nyolcezer forint, és rengeteg papírozás. Ezt én annyira nem bírom, hogy néha azt mondom, inkább előfizető leszek. Van olyan folyóirat, amire már 2013–14-ig elő vagyok fizetve.

MN: Van-e rangsor a folyóiratok közt? Hol a legrangosabb megjelenni?

SZB: A pályakezdőknél van ilyen, igen. Nekem a 2000 volt az első ilyen élményem. Az ember az ilyet sose felejti el: ahol még ismeretlenül tudott megjelenni, oda küldi később a legfontosabb verseit.

A teljes interjú itt olvasható (a 2000 azonban már nem olvasható, mert – ilyen a sors és a támogatások rendszere – megszűnt létezni). Arra nézve, hogy mennyit ér ma áfával egy magyar vers, sajnos nincsenek pontos információink, arról viszont, hogy milyen sokat ér a költő Köztársaság című kötete, melyben a most bemutatandó darab is szerepel, egészen pontos információink vannak, hiszen visszatérő szereplője volt a Narancs irodalmi sikerlistájának, kritikusunk pedig (az írás itt olvasható) odáig ment, hogy az utóbbi évek egyik legizgalmasabb irodalmi teljesítményének kiáltsa ki.

A kalózok fogságába került, fiatal Julius Caesarról szóló Szálinger-darab Zsámbékon látható három napon át. Részletek itt.

Előadások:
augusztus 19. (péntek) 20:00 
augusztus 20. (szombat) 20:00 
augusztus 21. (vasárnap) 20:00  

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.