Országomat egy ló(erő)ért

  • 2012. január 11.

Snoblesse

Az autóbolond Fedák Sáritól a mindenkit megbolondító Karády Katalinig.


Letűnt korok szép magyar színésznői és letűnt korok szép autómodelljei láthatók azokon a fényképeken, amelyek az Országos Színháztörténeti Múzeum gyűjteményéből kerültek elő a kiállítás kedvéért, ékes bizonyságául annak, hogy a sztárok csak a legvégső esetben járnak gyalog. Így volt ez már az autós idők kezdetétől, amikor autót tartani még éppúgy státuszszimbólumnak számított, mint szép színésznőt. Miként a tárlat képei mutatják, a színésznők – például Bara Margit és Sennyei Vera – előszeretettel fényképezkedtek Mercedesek társaságában, de a kollekcióban szerepelnek skodás (Erdélyi Mici) és fiatos (Váradi Hédi) képek is. Miként robogó férfiszínészek, például a hevesen motorozó Pethes Sándor. De nemcsak motorizált színészek láthatók a fotográfiákon, a járművek közül a népszerű csónak és a közkedvelt vitorlás is képviselteti magát – utóbbi a fürdődresszben vadító Karády Katalin társaságában. A színészeket és az őket szállító-díszítő járműveket január 26-ig lehet látni a Klebelsberg Kultúrkúriában.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.