Patti Smith és mások az OFF Fesztiválon

  • 2015. július 15.

Snoblesse

Míg a legtöbb zenei fesztivál azzal küszködik, hogy melyik húzónevet zsúfolja még be a programba, addig a háromnapos lengyelországi fesztivál valami teljesen mást csinál: különcködik.
false

Különcködik, mégpedig azzal, amit a fesztivál szervezői nemhogy bevallanak, de még büszkén hirdetik is: „az OFF nem trendi.” A 2006 óta minden évben nagy sikerrel megrendezett katowicei eseményen ugyanis nincsenek ún. nagy nevek, a legtöbb előadó létezésével a fesztivál programját átböngészve találkozhat először a közönség. Pedig a merítés nagy: Dániától kezdve Malin át Amerikáig rengeteget banda, stílus és irányzat képviselteti magát itt a hiphoptól a jazzig. A lengyelek természetesen többséget élveznek, de közülük sem a nagy sztárokat hozzák a szervezők, hanem az olyan, még a YouTube-on sem, vagy igen nehezen megtalálható előadókat, mint a peru, az Olo Walicki Kaszebe II, az LXMP vagy a Kortez. „A fesztivált összetartó filozófia a nyitottság. Nyitottság mindenre, ami nem egy »sütiformából« jön ki, mindenre, ami kevésbé nyilvánvaló és sokkal nagyobb kihívás, mint a mainstream által kínált produktumok” – vallják a szervezők. „Itt nem fogsz a televízióból ismerős arcokkal összefutni, és nem fogod a rádióban játszott slágereket hallani.” Augusztus első hétvégéjén azonban mégis lesz valami Katowicében, ami kicsikét ismerős lehet. Idén ugyanis Patti Smith, a punk nagyasszonya is ellátogat az OFF-ra, hogy előadja 1975-ös, Horses című, a punk történetében mérföldkőnek számító albumát. Így a számos új zenei élmény és jövőbeli reménység mellett egy élő legendát is láthat majd a közönség azon a híresen sötét sziléziai talajon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.