Pieter Bruegel kora – 16. századi németalföldi rajzok

  • 2012. június 8.

Snoblesse

A Szépművészetiben minden van: Paulus van Vianen, Frederick van Valckenborch, Bernaert van Orley, Maarten van Heemskerck és persze a legnagyobb sztár, Pieter Bruegel is bejelentkezik a 16. századi Németalföldről.


Szép egybeesés: míg a mozikban Rutger Hauer Pieter Bruegelként tesz-vesz, de főként festeget (a Malom és kereszt című művészettörténeti festményfilmben), addig a Szépművészeti Múzeumban Pieter Bruegel és kora címmel nyílt kiállítás. Rutger Hauer németalföldi nézését  ugyan nélkülözni kénytelen a tárlat, kárpótlásul viszont a 16. századi németalföldi rajzok – Bruegel és kortársainak művei – rég nem látott bőségét kínálja a kiállítás. Ez az első ilyen tárlat a Szépművészeti történetében, de éppenséggel Európa más múzeumaiban sem gyakori az olyan kiállítás, mely átfogó képet kívánna nyújtani a németalföldi rajzművészet 16. századi nagy kalandjáról. A múzeum gyűjteményét kölcsönképek is erősítik: néhány fontosnak tartott lap Jan Gossaerttól, Pieter Bruegeltől, Roelandt Saverytől, Bartholomeus Sprangertől, Lodewijk Toeputtól és Frederick Sustristól a bécsi Albertinából került a budapesti kiállításra. A kölcsönképek és a saját németalföldiek szeptember 16-ig láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.