Pieter Bruegel kora – 16. századi németalföldi rajzok

  • 2012. június 8.

Snoblesse

A Szépművészetiben minden van: Paulus van Vianen, Frederick van Valckenborch, Bernaert van Orley, Maarten van Heemskerck és persze a legnagyobb sztár, Pieter Bruegel is bejelentkezik a 16. századi Németalföldről.


Szép egybeesés: míg a mozikban Rutger Hauer Pieter Bruegelként tesz-vesz, de főként festeget (a Malom és kereszt című művészettörténeti festményfilmben), addig a Szépművészeti Múzeumban Pieter Bruegel és kora címmel nyílt kiállítás. Rutger Hauer németalföldi nézését  ugyan nélkülözni kénytelen a tárlat, kárpótlásul viszont a 16. századi németalföldi rajzok – Bruegel és kortársainak művei – rég nem látott bőségét kínálja a kiállítás. Ez az első ilyen tárlat a Szépművészeti történetében, de éppenséggel Európa más múzeumaiban sem gyakori az olyan kiállítás, mely átfogó képet kívánna nyújtani a németalföldi rajzművészet 16. századi nagy kalandjáról. A múzeum gyűjteményét kölcsönképek is erősítik: néhány fontosnak tartott lap Jan Gossaerttól, Pieter Bruegeltől, Roelandt Saverytől, Bartholomeus Sprangertől, Lodewijk Toeputtól és Frederick Sustristól a bécsi Albertinából került a budapesti kiállításra. A kölcsönképek és a saját németalföldiek szeptember 16-ig láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.