Wagner-napok: Az istenek alkonya

  • 2012. június 8.

Snoblesse

A tetralógia vége: töltsön egy Wagner-napot az istenekkel. Vezényel: Fischer Ádám.


Úgy volt, hogy megrendezem Bayreuthban Wagner Ring-ciklusát. Igazi sárkánnyal és a lehető legkevesebb fénnyel akartam megcsinálni. Wagner gázlámpák fényénél vitte színre a művét, ami sokat adott a misztikumhoz. Ezt Lars von Trier nyilatkozta tavaly lapunknak Wagnerrel kapcsolatban (mondott persze cifrábbakat is a nagy zeneszerzőről), s alighanem csak sajnálhatjuk, hogy végül semmi nem lett Trier és Wagner közös produkciójából. A Müpában ugyan nem gázlámpák fényénél és nem igazi sárkánnyal, de teljes széltében-hosszában színre kerül a Ring-ciklus a Wagner-napok alkalmával. Az előző részek tartalmát helyhiány miatt nem áll módunkban ismertetni, mindenesetre sok víznek kellett lefolynia a Rajnán, és háromszor is hazamehetett a Müpa közönsége, mire odáig jutottunk, hogy felcsapjon a láng a Walhallában.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.