Pintér Béla: A 42. hét

  • 2012. szeptember 17.

Snoblesse

Csákányi Eszter szülész-nőgyógyászt alakít az új Pintér-produkcióban. Főpróba!


Fotó: MTI

„Pengeéles gúnyrajz a múltba visszarévedő, dagadó kebellel a történelem, az »egyszer volt« átrajzolásán fáradozó kurzus bornírtságáról, természetesen úgy, hogy maguk az ábrázoltak röhögnének rajta a legjobban. Már ha ott ülnének a nézőtéren.” Ezt tavaly írta kritikusunk Pintér Béla új produkciójáról, a Kaisers Tv, Ungarnról, és az ügyben is egy kritika igazít el (a Szutyokról szóló írásunk), hogy a valóságban kik ülnek egy Pintér Béla-előadás alatt a nézőtéren: „Pintér Béla színháza egy olyan szubkultúra favoritja, amely amúgy a magaskultúrának is fogyasztója, szívesen bolyong intellektuális vidékeken.” Az intellektuális vidékeken bolyongóknak a nemzetközi hírű színházcsináló ezúttal A 42. hét című vadonatúj darabját kínálja, amely dr. Virágvári Imola szülész-nőgyógyász történetén keresztül mutatja be azt a negyvenkét hetet, mely a fogantatástól a születésig telik el. Főszerepben: Csákányi Eszter.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.