rés a présen - "Saját kőbányánkban" - Lois Viktor szobrász, zenész

  • .
  • 2010. július 29.

Snoblesse

rés a présen: Amerikában élsz. Miért mentél el, és milyen ott a művészlét? Lois Viktor: 2000-ben találkoztam a mostani élettársammal ott, Amerikában egy művésztelepen, és azóta tökéletesen működik a közös alkotótevékenység.
A saját kőbányánkban minden lehetőséget kihasználunk. Aki többet szeretne minderről hallani, az megtekintheti a honlapunkat: www.contemporaryartsinternational.org

rap:Minden évben hazatérsz. Mi célból?

LV: Minden második évben jövök már csak haza. Elsősorban azért, hogy a tatabányai Kép-Ze-Let művészszimpóziumot vezessem.

rap: A Tundravoice nevű kultformációra és hangszerszoborkoncertjeitekre még sokan emlékeznek. Az Ördögkatlan Fesztiválon milyen repertoárral fogtok játszani?

LV: A Tundravoice 1998-as felállása lesz a meghatározó erő most is, de új törekvések is a felszínre jönnek. Az 1988-ban, a CrossRoadsnál megjelent Bálványbál című régi kazettánk anyagát játsszuk. Lesz az Élet olyan szezonális, a Teva, a Hiába várok rád és a többi.

rap: Szívesen vállaltad a fellépést?

LV: Igen, nagyon örülök a felkérésnek. 1980 körül jártam ott utoljára, a nagyharsányi Szoborparkban.

rap: Másfelé találkozhatunk még veled a nyáron?

LV: Igen, Budapesten a Tűzraktérben, augusztus közepén.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.