Snoblesse
Snoblesse Oblige Extra
"Nem vagyok én részeg / csak hát igen-igen kába / Ha szerelmes az ördög, uh / tudod, ő nem szeret hiába..." (Kiss Tibor)
Narancs XXII. évf. 30. szám(2010.07.29.) (2010-07-29)
"Nem vagyok én részeg / csak hát igen-igen kába / Ha szerelmes az ördög, uh / tudod, ő nem szeret hiába..." (Kiss Tibor)
rés a présen: Idén harmadik alkalommal rendezitek meg az Ördögkatlant. Hogyan jött létre ez a fesztivál, és miért pont itt? Kiss Mónika: A legelső lépés a Bérczes Lacival való találkozásunk volt, aki akkor már 6 éve volt a pulai Bárka Kikötő "kapitánya" a Művészetek Völgyében, nekem pedig ott volt Pécs, Európa akkor még csak készülődő kulturális fővárosa és a jó kapcsolat a baranyai művészekkel és művészeti intézményekkel, elsősorban Váczy Rékával, a Szoborpark igazgatójával és Iványi Emesével, a Vylyan Pincészet művészetpártoló marketingesével.
rés a présen: Az Ördögkatlan fesztivál egyik védnöke édesapád, Cseh Tamás volt. Nagyobb felelősség így részt venni egy rendezvényen? Cseh András: Igen, nagyobb felelősség, de valamiféle tartást is ad.
1997-ben diplomát szerzett a Képzőművészeti Egyetemen, miközben már a zenéléssel is komolyan foglalkozott a 91-ben alapított, azóta szép lassan hazai sztárcsapattá vált Quimbyben. Újabban sok mindent csinál: dalszövegeket ír, zenét szerez, hangoskönyveket készít, gyerekeknek tart művészeti foglalkozást, szövegírást tanít, és különféle zenei produkciókban vesz részt előadóként. Idén nyáron a sok fesztiválkoncert mellett festőként is megmutatja magát.
Hát, azt nem tudhatjuk, hogy szó szerint vagy inkább a mennyiség tekintetében értette-e, aki kitalálta a kulturált italfogyasztást, de annyi szent, hogy ide száz százalékig stimmel. Kiülsz, és ez alkalommal a kultúrát fogyasztod.
Természetesen a végén kezdtem, a címadó darabbal. Hosszúvers egy vers megírásáról, ami már egy következő kapcsolat alatt jelenik meg nyomtatásban, és az új nő persze magára veszi, örül neki.
rés a présen: Amerikában élsz. Miért mentél el, és milyen ott a művészlét? Lois Viktor: 2000-ben találkoztam a mostani élettársammal ott, Amerikában egy művésztelepen, és azóta tökéletesen működik a közös alkotótevékenység.
rés a présen: Pécsi színész voltál, átszerződtél. Hova és miért? Pál András: A Kaposvári Egyetem első színészosztályában végeztem, onnan vitt Balikó Tamás Pécsre, ahol négy évet töltöttem.
Most, hogy a rendszerváltás labirintusából húsz év tekergés után Magyarország is kijutott végre a napvilágra, és megpillantotta az irányított demokrácia vakító távlatait, nem árt, ha vigyázó tekintetünket megint egyszer az európai kontinens hatalmas, mélyen Ázsiába nyúló keleti felére, Oroszországra vetjük. Mert bármekkora lesz is a különbség a demokrácia államosításának konkrét orosz és magyar útja, az irányított demokrácia militokratikus és pártokratikus modellje között, a politikai fogantatás és az új rendszer jellegadó vonásai tekintetében legalább akkora közöttük a hasonlóság is. Mindazonáltal - elismerve persze a rendszerteremtésben Vlagyimir Putyin előfutár szerepét - az orosz modell szolgalelkű másolásáról, holmi "hungaroputyinizmusról" korai lenne még beszélni.
Kovács Dániel Országunkat egy sztárért! c. cikke, mely múlt heti lapszámunkban jelent meg, a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, a KÉK, illetve az NKA megítélt támogatása mellett jött létre.
Mi történt Magyarországon a választások óta? A "szavazófülkék forradalmát" törvényben szentesítő, s ezzel a "centrális erőteret", a "nemzeti együttműködés rendszerét" megalapozó kormányzásnak vagyunk a tanúi, avagy a kormányzóképesség hiányát, a kormányzásra fölkészületlenséget szimbolikus politizálással, voluntarista hatalomgyakorlással és egész pályás kommunikációs letámadással elfedni igyekvő országlásnak, ami az országnak rövid idő alatt is százmilliárdos károkat okozott? A győztes megszünteti vagy stabilizálja a jogállamot?
A kora reformkor reakciósabb irányultságú magyar politikai elitjében többé-kevésbé közhelynek számított, hogy a magyar közjog az angolhoz hasonló, azaz történelmi, részben stilizált, valamint esetleges hatalmi viszonyok szülte megállapodásokon nyugszik, amelyek együttvéve jól kiismerhető szabályok által rendezett viszonyokat feszítenek ki. Ez egyúttal az alkotmány definíciója is. Ennélfogva sem az amerikai "új állam" által megkövetelt, sem a francia forradalmi alkotmányozásra nincs szükség. A történelmi Magyarország, értsük bárhogyan is, a kezdetektől fogva alkotmányos volt. A vérszerződés meg a szentkoronatan lehet mitikus és lehet anakronizmus, a Pragmatica Sanctio meg lehet poros, a lényeg nem is ez, hanem a belőlük következő tiltás: ne akarjunk alkotmányt csinálni. S bármekkora hatása is volt a francia és az amerikai (egyébként számos alapvető politikaelméleti szempontból eltérő) alkotmányozásnak Európa-szerte a baloldali eszmék követőire, akik közül többen osztották is Rousseau nézetét, amely szerint az angol alkotmány a szolgaság, s nem a szabadság törvénye, ebben a kérdésben még a magyar progresszió sem volt más véleményen. Kossuthék megelégedtek azzal, hogy az áprilisi törvények alkotmányerejűek legyenek, de nem nevezték őket alkotmánynak.
Magyar Narancs, 2010. július 15. Tisztelt Szerkesztőség! Takács Ferenc írását olvasva úgy döntöttem, hogy megosztom a saját "élményeimet" Kamenyec-Podolszkijjal kapcsolatban.
Tizenkilenc halottja van az idei, amúgy az Európa Kulturális Fővárosa RUHR.2010 rendezvénysorozat keretében tartott Love Parade-nek. A sebesültek száma lapzártánkig 511, és még egy fő van életveszélyben. Európa huszonegy éve, a kilencvenhat áldozatot követelő sheffieldi stadionkatasztrófa óta nem látott hasonlót.
Miközben az önkormányzatok többsége úszik az adósságban, néhány településnek sikerült pozitív mérleggel zárnia a 2009-es évet. Ahol például egy multinacionális cég is fizet helyi iparűzési adót, ott ez nem meglepő. De mi kellett a pozitív szaldóhoz a válságövezetben fekvő Heves megyei Tarnaszentmárián?
Az agrártárca az elmúlt napokban mindenre kiterjedő, lényegében közvetett behozatali korlátozásra is alkalmazható másodlagos import-ellenőrzési rendszert vezetett be. E döntés, mint ahogyan a kormányprogram is, a mainál jóval zártabb, a helyi kistermelést protekcionista eszközökkel preferáló, az uniós gyakorlattal szembegyalogoló rendszer irányába mutat.
"Végveszélyben a független színházak" - olvasható a Befogadó Színházak Társasága és a Független Színházak Szövetsége által jegyzett sajtónyilatkozat felütésében. A minisztérium a pénzelvonás okaként a hiánycél teljesítését jelöli meg, ezt az indoklást azonban a számok ismeretében nem lehet komolyan venni.
Ha megvalósul az orbáni 29 pontban szereplő program, akkor idén teljesíthető a kitűzött hiánycél - cserébe a bankadó lefékezi a gazdasági növekedést, és a terhek nagy részét az ügyfelek fogják megfizetni. A szerkezeti átalakítások az államháztartás középtávú egyensúlya miatt volnának szükségesek. Az IMF-től és az Európai Uniótól pedig hiába várnánk engedékenységet, a piaci hitelezőinket ez nem hatná meg - mondta lapunknak a jelenleg Amerikában tartózkodó közgazdász, akivel telefonon készítettünk interjút.
Ez alkalommal a bécsi szerzőség, valamint a gordonka, hegedű, zongora felállás dominálja a hét komolyzenei koncertjeit, s ugyancsak felfeslő motívum gyanánt a kastélylakó törzsökös elit is összeköti valamelyest az elkövetkező napok zenei programját. A fertődi Esterházy-kastély pénteki hangversenyén például rögvest mindhárom mozzanatra rálelhetünk, hiszen a galántai előnevű mágnásfamília fényes széktartó helyén Perényi Miklós, Rolla János és Rohmann Imre delikát hármasa Schubert-, Mozart- és Haydn-triókkal és szonátákkal tartja majd jól a szerencséseket (július 30., fél nyolc).
Heves vita tör ki a szombati családi ebédlőasztal körül, hogy kulajda-e a kulajda erdei gomba nélkül. Ezúttal zöldbab került bele - fúziós kulajda, a csehek dobnának egy hátast.
Amikor Sztupa és Troché szabadságra mentek, először Fümál neve merült fel. Fümál szegény volt, mint az állat; még a nevét is valami tévében fellépő balfácán mozialakról kapta, Bourvil vagy esetleg Jean Lefebvre adta, nem jövök rá egy istennek se, pedig már Paul Préboist teljes filmográfiáját is átnyaltam.
rés a présen: Hogy lett a zenekar neve Drágám, tévedtem? Székács András: Jaj! A zenekar alapítását megelőzte jó néhány "mi lenne, ha" beszélgetés. Az élet és a világmindenség nagy kérdéseit feszegető filozófiai és teológiai viták, melyek egyik központi témája maga a párkapcsolat és az abban keletkező örök vita a használt zokni elhelyezése körül.
Eddig úgy tudtuk, hogy a Balaton partján legfeljebb a naplemente tud újdonsággal szolgálni, a vendéglátásban mindent begyömöszölhetünk a lángossütő-lordok háza-becsali csárda háromszögbe. "Meglepetéssel nem szolgálhatunk - mondja az egyszeri főúr -, inkább a bográcsgulyást ajánlanám.
ALTERNATÍV SZÍNHÁZAK PÉNZE A költségvetési hiányra hivatkozva zárolták a független színházi szervezetek támogatására szolgáló összeg jelentős részét. Emiatt számos társulatot megszűnés fenyeget.
Engedjenek már meg egy magánközleményt: pendelyes korom óta gerjedek az olyan alkalmakra, amikor sok jó ember és egyben - természetesen - nagy ember is, összejön valami náluknál is nagyobb, vagy éppen általuk tovább nemesedő ügyért, és előadja, mit is? Tudása legjavát, még szép - mi más is lenne méltó? Első - és egyből döntő - ilyen élményem a Hangverseny Bangladeshért című 1972-es dokumentumfilm. Volt abban egy jelenet, amikor Eric Clapton a gitárja nyakába tűzi az égő cigarettáját - kis hülyék a komcsi közepén, ez volt nekünk a világszabadság. Most is valami hasonlóról van szó, híres és nagy emberek jönnek sorra, mint az elhalt énekes - láthatóan jobbára szellemi - hagyatékának letéteményesei, és produkálják magukat a nevezett születésnapján, ami ráadásul a magyar kultúra napja is.
Erkel szülővárosa rendesen kerek évforduló híján is buzgó kegyelettel ápolja a zeneszerző emlékezetét, ám idén mintha valóban minden Erkel Ferencről szólna Gyulán. Így hát a jófajta lokálpatrióta büszkeség és a bicentenáriumnak méltán kijáró gondos figyelem együttes jelenléte jellemzi azt a szolid kivitelezésű, azonban jócskán kiadós tárlatot is, amely most plakátok, díszlet- és jelmeztervek, valamint elkészült jelmezek egybegyűjtésével kínál áttekintést Erkel operai életművének előadástörténetéhez.
Tizenharmadszor sem vallott csődöt az immár patinás német Melt! fesztivál: a látogató leginkább a bőség zavarával küszködött, s csak ritkán volt alkalma csalódni.
Nem egyszer esett már meg velem, hogy a fordító miatt vettem meg egy könyvet, és ritkán lőttem mellé. Wells Tower neve nem sokat mondott, bár aránylag rendszeresen kattintok rá a New Yorker (ahol a szerző többször is publikált) weboldalára.
A szinopszis azt mondja, hogy "emberemlékezet óta a háború tüze emészti a világot...". Ilyen emberemlékezet óta emésztő eposzi lángolást nagyon nehéz a vásznon összehozni; a tüzeléstechnikai része még csak hagyján, a technika bármely kirakatból bevehető, de az emésztés meg az emberemlékezet óta, az ilyen nagyoperai dolgokhoz aztán kell a kurázsi.
Nyáron, amikor minden kicsit elengedettebb, és alig akad nézhető kiállítás a városban, mindennek megnő az értéke, és a Mai Manó fotókiállítására úgy támolyog be néző és újságíró, mint a melegtől megszédült légy. Hogy majd ott a magyar fotó történetét megnézheti - kicsiben. A szédülés akkor ér véget, amikor a hűvösben kiderül, hogy egy ilyen általános, hetvenhárom művész munkáját bemutató kiállításhoz semmilyen kiadvány nem készült, csak a szűkszavú sajtószöveget lehetne lobogtatni, már ha érdemes. Javasolták viszont, hogy képek hiányában fényképezzem csak le a homlokzatot, mert azt szokták. Az ember aztán eltűnődhet azon, hogy van-e öszszefüggés az intézményi jó szándékú dilettantizmus és a fényképezés magyarországi mostoha sorsa között úgy általában.
Bár nem kerülöm betegesen a bulvárhíreket és szereplőiket, az utolsó pillanatban kellett tájékozódnom a viccesen operának titulált konceptkoncert plasztikai műtétsorozata miatt sokat gúnyolt, kétségkívül enyhén szólva vitatható eredményéről híres hősnőjének kilétéről. Ismerve drMáriás és zenésztársai munkásságát (például a Dávid Ibolya titkos élete című lemezt), nem vártam különösebb empátiát vagy akár sajnálatot az önjelölt szexidollal szemben, de még így is soknak éreztem a bevállalósan direkt és könyörtelen viccelődést, mert hiába, hogy a számokban rejlő kultúrkritikával akár még azonosulni is lehet, mégiscsak egy távol lévő konkrét személyen, az ő szánni való, szerencsétlen voltán ugráltunk itt.
Rég rossz lenne, ha most kellene elkezdeni Gaiman írói számbavételét, vagy azon rugózni még mindig, hogy hova álljanak a fantasyirodalmat művelő belgák: a mesékhez, avagy az irodalomhoz. Erősen múlt századi kérdésfelvetések ezek, Gaiman új regényét viszont a megejtően morbid időtlenség lengi körül, hisz' mit számít néhány száz év egy (vagy akár egy egész temetőnyi) halott életében.
Miközben alighanem az alapjaitól kellene újragondolni az ország egészét beterítő fesztiváldömpinget - és inkább itt spórolni (a megfelelő, vagyis esztétikailag értékelhetetlen helyeken) az állami pénzzel -, a gyulai Shakespeare Fesztivál jól tartja magát; mindig akad néhány olyan produkció, amelyért az ország túlsó végéből is érdemes idezarándokolni. Idén, a hatodik Shakespeare Fesztiválon nyilván ilyennek számított Peter Brook atelier-produkciója, és föltétlenül ilyen volt két román rendező előadása: Andrej Süerban Learje és Victor Ioan Frunza nem Shakespeare-darabja, a Rosencrantz és Guildenstern halott című Tom Stoppard-dráma; ez utóbbitól sem vitatja el senki a helyét egy Shakespeare-ünnepen.
Amikor Mark E. Smith zenekara negyedik kislemezén egy vese- és alkoholproblémákkal küszködő öregedő proli büszke monológját kántálta el a Fiery Jackben, akkor nem csupán Britannia lerobbant iparvárosainak jellegzetes embertípusát rajzolta meg, hanem majdani, öregkori énjéről is igyekezett képet alkotni.
A Testhez című kötetben bonyolult kompozícióban elrendezve sorakoznak a gyermeküket elvetető, elvesztő anyák dokumentált történeteiből, az Aranylegendából és holokauszttörténetekből alakított prózaversek, a legendák és az ódák, ahogy az alcím ígéri.
Ritka kivétel, hogy EU-s fotópályázatra nem valami bárgyúság születik, különösen magyar alkotótól. Pedig a feladat inspirálja a megúszást: a részt vevő országok egy-egy fotósa egy másik országba, egy-egy településre utazott (kilenc hétre), és az ott élő emigránsokat kell bemutatnia az étkezési szokásaikon keresztül.
Az amerikai Neurosis vitán felül ma is az egyik legfontosabb rockzenekar. A hardcore színtérről indult ötös a korai idők dühös kirohanásai után olyan apokaliptikus, experimentális hangzásvilágot alakított ki magának, amelybe gond nélkül beleférnek a vad törzsi ütemek, a keserű hegedűszó, a recsegő gitárok és a bevérzett szemű üvöltések. A Neurosis tagjai tevékeny művészek: saját kiadót üzemeltetnek, és egyszerre több, egymással kisebb-nagyobb átfedésekkel működő projekten is dolgoznak. Steve Von Till, a zenekar egyik énekes-gitárosa a tizenegy évvel ezelőtti, legendás emlékű Almássy téri Neurosis-mészárlás után múlt pénteken újból megfordult Budapesten (az A38 hajó színpadán), ezúttal egyedül.
A "legendás Máté-osztály" tagja volt - ő az egykori évfolyam következő zsámbéki előadásának címszereplője. Nyolc éve az Örkény Színház művésze. Dalszövegei megannyi színházi előadásban elhangzottak, de kétszemélyes zenekarával, a Zu Sammennel is énekli őket.
Az utca minden bizonnyal az emberi kultúra legfontosabb tere. Gyakorlatilag nem létezik együttélési forma a történelemben az utca valamilyen változata nélkül, így ez a folyamatosan átalakuló, sokszor csupán az építészeti vagy mérnöki tervek hátterének tekintett tér nyújtja a legátfogóbb képet egy hely közösségi életéről, társadalmának gondolkodásáról.
A vonatoknál csak az utasok járnak ritkábban errefelé. A madarakról meg már ne is beszéljünk.
Mit kezdhetnek majd az egyetemi hallgatók a diplomájukkal? Olyan tudást sajátítanak el, amit valamikor az életben még hasznosíthatnak, vagy puszta időpocsékolás volt az egyetemen eltölteni legszebb éveiket? A lézerfizikust, aki 2007 óta a Magyar Innovációs Bizottság elnöke is, a sikeres elhelyezkedés titkáról kérdeztük.
Vajon mi vezeti a felvételizők kezét, amikor kitöltik a jelentkezési lapot? Életpályájuk lebeg a szemük előtt, vagy csak néhány évnyi felhőtlen szórakozásra vágynak a büfé-ruhatár szakon?
Zombihálózat Az FBI segítségével a szlovén rendőrség leleplezett egy fiatalokból álló csoportot, amelynek tagjai több mint 13 millió számítógépet megfertőző vírust alkottak. A zombihálózat nyomaira tavaly bukkant egy kanadai cég. Kalóznet A Svéd Kalózpárt a felhasználók számára teljes anonimitást biztosító internetszolgáltatás indítását tervezi, hogy ezzel is védjék a fájlcserélők jogait.
"Ez a második esély iskolája, de korántsem biztos, hogy volt egyáltalán első" - mondja a sajókazai cigánytelep gimnáziumának igazgatója. A borsodi iskolában egyhetes tábort tartottak, ennek apropóján próbáltuk felmérni a nyomortelepen élők kilátásait.