Rework – live

  • 2013. augusztus 15.

Snoblesse

A német trió élő fellépése minimalizmust és hideg érzelmességet vegyít.
false

Az egyaránt magyar származású Daniel Varga és Michael Kübler tizenkét éves koruktól elválaszthatatlan barátok és alkotótársak, akik közös zongoraórák, lemezvadászatok, stúdiótréningek után 2000-re összehozták a house univerzum egyik legsajátosabb hangú formációját. A Rework túlzás nélkül állíthatóan a postpunk/new wave hagyomány és a house vagány szerelemgyereke – Daniel és Michael egy pillanatra sem tagadták a Factory és a Hacienda világa, különösen a New Order munkássága iránti múlhatatlan rajongásukat. Váratlan és üdítő hangvételük nagyot ütött az ezredforduló (a késő hetvenes, kora nyolcvanas évek elektronikus popzenéi által kialakított hangzásra egyre nyitottabb) klubvilágában: ezt bizonyítja a debütáló Anyway I Know You EP és még jó néhány elnyűhetetlen szerzemény (például a Loin De Moi vagy az Amoureuse), akárcsak a korszakot összefoglaló Fall Right Now című, 2003-as bemutatkozó albumuk (amelynek a legendás Chris & Cosey duó volt a producere). A jéghideg minimalista struktúrákra felhúzott, monotonul kántáló, mégis túlfűtött vokálokkal megtűzdelt, egyszerre egzaltált és melankolikus, dark- és cold-wave hagyományokat is idéző zenei világ csak tovább tökéletesedett az új énekesnő, Sasha Hedgehog 2005-ös csatlakozásával. (S ez remekül érvényesült a 2007-ben megjelent második, Pleasure Is Pretty című albumukon.) Nagyjából öt év kihagyás után tavaly, a francia Meant Records gondozásában megjelent Werewolf EP-vel tértek vissza, majd ez év elején saját kiadót indítottak Love Yeah néven. De ez a nyár sem maradt Rework-megjelenés nélkül: Touch címmel az év egyik legkoszosabban megszólaló négyszámos house bombáját publikálták (a Seth Troxler vezette Visionquest kiadónál). Intenzív élő fellépéseikkel már bejárták a világot és most végre „hazai” pályán is bemutatkozhatnak a Dansmusiq (ikz + Hypnosis) és az A38 jóvoltából, ahol egy újabb frenetikus zenei élmény várja a mindenre nyitott közönséget.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.