Saint Laurent

  • 2015. február 17.

Snoblesse

A nem hivatalos életrajzi film.

Yves Saint Laurent francia divatdiktátor életéről, munkásságáról, hisztijeiről és kicsapongásairól tavaly két film is született. A riválisok közül az egyiket nálunk is játszották a mozik, mi is írtunk róla: „a film közlendője a következő: volt egyszer egy fiatal, neurotikus zseni, akiből később egy idősebb neurotikus zseni vált.”

Rivális Yves-ek

Rivális Yves-ek

 

Hát, ez bizony nem sok, pedig Jalil Lespert filmrendező a Saint Laurent-örökösök teljes egyetértését és hozzájárulását is élvezhette, míg a rivális produkciót jegyző Bertrand Bonellót gyakorlatilag kiátkozták az örökség őrzői. Már csak az összehasonlítás kedvéért is érdemes lesz megtekinteni Bonello verzióját – a rendező nem ismeretlen a Narancs olvasói körében, legutóbb Bordélyház című filmje apropóján faggattuk ki:

Bonello középen

Bonello középen

 

Magyar Narancs: Eredetileg a bordélyházak újranyitásáról akart filmet csinálni. Ezek szerint újra kinyitottak?

Bertrand Bonello: Nem nyitottak ki, pedig minden második évben felmerül a téma. De csak a szájak járnak, nem történik semmi. Persze hogy nem, mert senki sem tudja, mitévő legyen. Az addig világos, hogy a cut and paste technika nem működik, a boldog békeidők kuplerájszisztémáját lehetetlenség a mába átültetni. Utópiát pedig nem akartam csinálni, másképp viszont ma még elképzelhetetlen a bordélyházak megnyitásáról filmet készíteni. A másik ötletem az volt, hogy 1946-ba helyezem a történetet, ez volt a francia bordélyok bezárásának éve. Aztán ezt is elvetettem, és az 1900-as századfordulóig mentem vissza.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.