Snoblesse extra: Sziget, 1. nap

  • 2012. augusztus 6.

Snoblesse

Részletes Sziget-ajánló mindennap! Ha szerda, akkor Glasvegas, Anna Calvi, dEUS, Placebo, Ministry, Bonaparte, Saint Etienne, Gocoo, Dubioza Kolektiv, Amsterdam Klezmer Band, Fishtank Ensemble és O'Djila az ajánlatok közt.
Glasvegas


Glasvegas

 

A hivatalosan első napnak (bár ez már kezdi jelentőségét veszteni a Szigeten) nevezhető szerdán 16.30-kor az a Glasvegas lép fel a Pop-rock Nagyszínpadon, amelynek neve láttán a napnál is világosabb, hogy a zenészek a Glasgow és Las Vegas városneveket turmixolták össze. A skót Allan testvérek, a szigorúan felföldi akcentussal éneklő James és a gitáros Rab vezette zenekar szűk öt éve robbant be a köztudatba a szívszaggató Daddy's Gone slágerrel, melyet 2008-ban követett a Velvet Underground és a földiknek számító The Jesus & Mary Chain hatása alatt megszült, cím nélküli debütalbum. Ezután jöttek a féktelen turnézások, a droghegyek és a tagcserék, hogy végül a megtisztult tesók új kollégáik oldalán egy méltó folytatással, a Euphoric Heartbreakkel térjenek vissza a klubokba és a fesztiválokra. Ja, és ha ez bármennyit is számít: az Oasis befutásában is oroszlánszerepet játszó Alan McGee szerint a Glasvegas a legjobb skót zenekar, ha a fent említett elődöket nem számítjuk.

Anna Calvi


Anna Calvi

A koncertet követően érdemes átszivárogni az A38 Színpadhoz, ahol 18.00-kor lép színpadra Anna Calvi. Az angol hölgy napjaink kevés női gitárvirtuózainak egyike (talán még az érdekes nevű Kaki Kinget említhetjük mellette), ráadásul ő nem a szokványos le-föl, hanem a körkörös pengetés híve a hangszeren. A harminc körül járó és hegedűművészként sem utolsó énekes-dalszerzőnő 2011 elején jelentette meg első, cím nélküli lemezét, amely kivétel nélkül remek kritikákat gyűjtött be, és a dalok hallatán sokan máris PJ Harveyt és Siouxsie Sioux-t kezdték emlegetni – pedig Anna olyan zenei jogelődöket nevezett meg, mint David Bowie, Jimi Hendrix, Captain Beefhart, Nina Simone és a Rolling Stones.

Anna Calvi után ugyanitt a Magyarországon legutoljára idén tavasszal fellépő és általunk is meginterjúvolt alternatív rockzenekart, a dEUSt ajánljuk (A38 Színpad, 19.50). A derék belgák, mióta legutóbb nálunk jártak, kiadtak egy új lemezt, a Following Sea-t, amit könnyű lenne azzal elintézni, hogy csupán a tavalyi Keep You Close albumról lemaradt dalokat tartalmazza, ami végül is igaz, de nagyon is jó számokról van szó. Aki nem fért be az A38 hajóba tavasszal, most befurakodhat a jóval nagyobb A38 sátorba, hogy az újabb darabok mellett végigőrjöngjön olyan vitathatatlan dEUS-klasszikusokat, mint a Suds & Soda, a Hotellounge, a Little Arithmetics, a For The Roses, az Instant Street, a 7 Days 7 Weeks, a Favourite Game, az Architect, vagy akár a főműnek is tekinthető Popular Culture.

Van, akik szerint lassacskán már a Placebo (Pop-rock Nagyszínpad, 21.30) is megkaphatná a magyar állampolgárságot, de a velük meglehetősen rokon lelkületű Depeche Mode-hoz és mondjuk a Prodigyhez hasonlóan Brian Molkóéknak is simán bérelt helyük van bármilyen komoly külföldi fesztivál headlinereként. Lehet, hogy az utóbbi időben már nem olyan lemezeket gyártanak, mint a torzult fejű gyereket ábrázoló debütalbum, a nagy-nagy befutást meghozó Without You I'm Nothing vagy a magas lécet még utoljára átvivő Sleeping With Ghosts, de az biztos, hogy a fiatal Steve Forrest 2008-as érkezése felfrissítette a korai glambandáktól oly sokat tanuló zenekart. Az amerikai dobossal kiegészült trió koncerten amúgy hattagúra duzzad, és a Szigeten valószínűleg előad egy-két számot a készülő hetedik lemezről, meg persze jó pár régi slágert, köztük talán a Pure Morningot is, a Placebo Smoke On The Waterét, amit pont ezen okok miatt a 2003-as turné óta eléggé hanyagolnak.

Metal

Ministry


Ministry

A metálnap összes fellépőjénél vállalhatóbb az amerikai Ministry, amelyet szerencsére most nem zavarnak ki a Nagyszínpadra délután fél négykor, mint 2006-ban, hanem kaptak egy tisztességes időpontot az A38 Színpadon. A rideg, indusztriális zenéből gitárcentrikus, de még mindig hideg és irgalmatlan indusztriális metálzenekarrá avanzsálódott, mostanában is korrekt lemezeket gyártó zenekar neve egyet jelent Al Jourgensen gitáros-énekes-heroinista-megmondóemberrel, aki pár éve már feloszlatta egyszer a bandát, úgyhogy érdemes őket elcsípni, hátha megint meggondolja magát (A38 Színpad, 21.40).

Tánczene

A mérhetetlenül dilis, ugyanakkor minden határon túl energikus berlini (elektro)punkkollektíva, a Bonaparte (A38 Színpad, 15.00) mindenekelőtt meghökkentően extravagáns élő fellépéseiről híres. Minderről már megbizonyosodhatott a magyar publikum is, hiszen tavaly májusban egyszer már felléptek (frenetikus közönségreakciókat kiváltva) a Merlinben – a cikkíró speciel egy mobil EKG-egységgel a nyakában nézte végig az attrakciót, folyamatosan attól parázva, mikor törik össze a pogózók a drága berendezést. A Bonaparte amúgy nem kímélte a lemezvásárlókat sem: eddig két albumuk jött ki, legutóbb pedig egy dupla élő lemezzel kedveskedtek a kitartóan addikt vinilgyűjtőknek. A csapat számos kitüntetést is elnyert, de a koncertlátogatók számára biztatóbb hír, hogy nagyon üt, amit a színpadon művelnek: félig kabaré, félig csaknem állathecc. S ha nem említettük volna, a punkból energiát merítő kollektíva maga a Berlint oly jellemző, megtestesült multikulti és nemzetköziség: a karizmatikus zenekarvezető/frontember, a szerzőként és előadóként is jeleskedő Tobias Jundt például svájci, de akad a csapatban lengyel, francia, panamai, brazil, új-zélandi, sőt mutatóba még német is.

Saint Etienne


Saint Etienne

Az 1990 óta létező Saint Etienne (Aréna, 19.30) az angol zenei színtérnek a maga látszólagos könnyedségében csodálatra, játékosságában tiszteletre méltó intézménye – tagjai élő klasszikusok, akik manapság is buzgón és eredményesen alkotnak, ami a legjobb recept a puszta nosztalgia-zenekarrá válás ellen. A nevét a maga korában menőnek és szexinek számító francia futballcsapat után választó zenekart az addig újságíróként jeleskedő (kritikusként még a Stone Roses első albumát méltató) Bob Stanley és a dj-ként is respektált Pete Wiggs alakította, közvetlenül a második szerelem nyara után, s annak határozott örököseként. Kezdetben az volt a koncepció, hogy minden számot más énekeljen, de kisvártatva egyértelmű lett, hogy Sarah Cracknell az ideális választás – az ő bársonyos hangja nélkül a lényeg veszne el a Saint Etienne-ből. Receptjüket nem egyszerű definiálni: annyi biztos, hogy a diszkó- és funkhagyomány, a hatvanas-hetvenes évek alkalmazott és alkalmi easy listening muzsikája, a nyolcvanas-kilencvenes évek elektronikus tánczenéje egyesül a nagyon is személyes és tipikusan brit dalszerzői (pop)tradícióval. Az alkotórészek egyensúlya időről időre változhat – volt, amikor majdnem folkos, erősen retró jellegű tánczenék készültek, máskor jóval erősebbnek bizonyult a kortárs diszkókultúra, a house hatása. De a legfontosabb, hogy pályafutásuk során többtucatnyi remekbe szabott és mellesleg jól táncolható dalt írtak! Az idei, a kritika által már az egekbe menesztett Words and Music by Saint Etienne is bizonyítja, hogy még mindig tudnak okos, intelligens, szellemes és szórakoztató tánczenét gyártani – sőt ehhez még jól is jön a sok évtizedes tapasztalat.

Világzene

Pop-rock Nagyszínpad idén azzal a japán ütősegyüttessel indít (Gocoo15.00), amely öt éve még a világzenei programot vezette fel, látványosan demonstrálva a fogalom szinte parttalan rugalmasságát, a választóvonalak elmosódását. Ezt a feladatot most a bosnyák Dubioza Kolektiv (VN, 16.00) kapta – nos, az ő fellépésük sem volna meglepő a másik helyszínen. Ez egy – részben – szarajevói csapat, a délszláv háború „gyermekei”, akikről kötelező ismeretanyag, hogy egyesek közülük először még a polgárháborús fegyverropogás közepette vettek a kezükbe hangszert. Wild Wild East című legújabb és immár nemzetközi szinten elismert lemezükön már angolul – afféle hangulatosan és önfeledten akcentusos kiejtéssel – énekelnek. Ügyesen kevert, sokszínű zenei világukban, amely kicsit reggae meg ska, itt-ott pedig egyszerűen rockos színezetet ölt, miközben határozottan hiphop, markánsan jelen vannak az ezerfelől ismert balkáni motívumok is. Egyszerre vagyunk tehát egy kicsit mindenütt, teljesen azonban sehol, és ezt a gyökértelenséget a szövegek is aláhúzzák, a hangsúlyt kissé a külső-felső erők felelőssége irányába tolva az önként és erőteljes hangon dalolva vállalt dacos kívülállás felől.

Az Amsterdam Klezmer Band (VN, 17.15) az elmúlt években már két ízben transzba kergette a Roma Sátor közönségét. A hosszú évek óta együtt játszó, hajszálpontos, érzékeny, ugyanakkor fergeteges holland hangszeresek önmagukban is teljes értékű, az első pillanatoktól csúcsra pörgetett klezmert játszanak, amit a szaxofonos (Job Chajes) rappeléssel tol át egy még szédítőbb dimenzióba. Alec Kopyt, az énekes, aki egészen kicsi cintányérok összeütögetésével feszíti a hangulatot, mielőtt belekezdene alapfeladata ellátásába, Odesszából indulva, néhány évi ausztráliai kitérőt követően csatlakozott a csapathoz. Elképesztő, ahogy így együtt a legvaskosabb valószerűséggel képesek felidézni egy letűnt világot, amelynek a kikötővárosi változatát tartják ébren az orosz nyelvű szövegek.

Este a Roma Sátorban érdemes új benyomásokat szerezni, egyrészt a Los Angeles-i Fishtank Ensemble (22.00) hallgatása közben, amely egyfajta keverék műfajjal kísérletezik. Remélhetőleg nem idő előtti pacsirtázással, meszecsinázással keresik majd a kedvünket, hanem bemutatják hangszeres képességeiket, és azt, hogy milyen kellemes keverék állítható össze flamencóból, mánus szvingből és kelet-európai roma zenéből. Valami hasonló várható a tapasztaltabb, francia–szerb O'Djila együttestől is (RS, 23.45).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.