Spiró-est a Müpában

  • 2014. szeptember 15.

Snoblesse

Aki kérdez: Veiszer Alinda. Aki válaszol: Spiró György.

Az őszi első Literárium-est (sorozatszerkesztő: Keresztury Tibor) vendége a Fogság és Az Ikszek szerzője – utóbbi regényéről, az első kiadás körülményeiről és korabeli fogadtatásáról sok minden megtudható a Narancs Spiró-interjújából:

false

Magyar Narancs: AZ MSZMP Központi Bizottságában foglalkoztak a regénnyel?

Spiró György: Persze, a KB-nek volt egy kulturális osztálya, de ők sem mertek dönteni, úgyhogy továbbküldték a szuperlektornak. Közben eltelt másfél év, úgyhogy a regényt legépeltettem egyes sortávolsággal, és lefotóztattam az egyik barátommal – akkor a mikrofilm volt a divat –, gondolván, hogy ha itthon nem megy, akkor kijuttatom Nyugatra. Végül felhívtak a kiadóból, és amikor bementem, azt mondta a főszerkesztő komoran, hogy húzni kell. Előzőleg elhatároztam, túl sok húzásba nem megyek bele, inkább kijuttatom a mikrofilmet, de amikor a főszerkesztő kimondta, hogy három helyen kell húzni, fellélegeztem. Hozzátette: mindhárom helyen ugyanazt az egy szót kell kihúzni, azt, hogy korrupció. Boldogan húztam ki, a regény egésze úgyis a korrupcióról szólt. Fel kellett mutatniuk, hogy éberek. Kétszer cenzúráztak mindent, egyszer előzetesen és egyszer utólagosan, mert két évig tartott a kiadás folyamata, ennyi idő alatt sok minden történhet, és ami annak idején nem volt veszélyes, az utólag veszélyessé minősülhetett. Később mondták meg, ki volt a szuperlektor: Pándi Pál. Közvetlenül a halála előtt egy írószövetségi közgyűlésen odamentem hozzá, és megköszöntem. Meg volt lepve. Volt minőségérzéke az ideológiai elfogultsága ellenére is. Ritka tünemény. Épp a könyv megjelenése előtt történt a Jaruzelski-puccs, Lengyelországban bevezették a rendkívüli állapotot. Az Ikszeket mindenki megvette, mert azt hitték, hogy abból majd megtudják, mi van Lengyelországban. Ha a puccs előtt jelenik meg, aligha olvassák el ennyien…

Az esten közreműködik Barcza Horváth József, Szalontay Tünde és Gyabronka József. Spiró György meghívott vendége: dr. Vajda János agysebész.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."