Szent Iván napja a Millenárison

  • 2012. június 11.

Snoblesse

Szaunázó finnek, nyárson sült kenyerek, tűzfolkot játszó zenészek – dán–észt–finn–lett–litván–svéd–norvég közös parti.


Meztelen finn férfiak ülnek a szaunában – ez nem egy vicc, hanem egy finn dokumentumfilm kezdete, de aki valódi finn szaunát, svéd májusfát, dán mesét, lett animációs filmeket, skandináv nagyköveteket, dán nyárson sült kenyeret, tűzfolkot játszó ukrán–észt formációt és természetesen meztelen finn férfiakat akar látni, feltétlenül látogasson ki a Millenáris Szent Iván-napi, dán–észt–finn–lett–litván–svéd–norvég koprodukcióban megvalósuló dzsemborijára. Az egész napos rendezvényen ott lesz a Holle Anyó Színház, bemutatkozik Lotte, az észtek kedvenc animációs kutyalánya, és lehet kóstolni is – nemzeti ételeket éppúgy, mint skandináv nép- és műdalokat. Színházi előadás is lesz, egy Strindberg nevű svéd magánéletéről.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.