A szocializmus játékszerei – a Közlekedési Múzeumban

  • 2011. december 16.

Snoblesse

Pléhből van a Hold – de nemcsak a Hold, hanem a holdautók, a lendkerekes űrhajók is.


Hol vannak már a kulccsal felhúzható  katicák, a holdautók és rakétapisztolyok, a lendkerekes űrhajók (kiugró Gagarinnal), az ugró gumibékák, a felhúzható csibék, az oldalkocsis motorosok, na és a törpeautók? Nos, többségük alighanem a Közlekedési Múzeumban állomásozik e pillanatban, ahol A szocializmus játékszerei címen nyílt kiállítás. A cím nem áthallásos, a tárlat nem a rendszer, hanem a lendkerekes űrhajók (és társaik) működésére kíván rávilágítani. Felvonulnak a Szovjetunió, az NDK, Csehszlovákia, Lengyelország, Bulgária, Románia, Kína és természetesen Magyarország legszebb játékai, melyek többsége ma már féltve őrzött gyűjtemények becses darabja.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.