Tasnádi hideg szíve

  • 2015. február 12.

Snoblesse

Wilhelm Hauff–Tasnádi István: A hideg szív – bemutató előadás.
false

Mi alapján döntöd el, hogy drámaíróként elvállalsz-e egy felkérést? – kérdeztük anno Tasnádi István drámaírótól (a teljes interjú itt), és ezt a választ kaptuk:

„Az esetek 90 százalékában adaptációkra kérnek fel, kevés olyan kérés érkezik, hogy írj egy drámát a társulatunknak. Hogy vállalom-e, az attól függ, hogy eszembe jut-e róla valami egyedi ötlet, egy szemszög, egy megszólalás, amit személyesen én tudok hozzáadni. Nem tudom elképzelni, hogy olyasmivel dolgozzak, ami nem inspirál. Hála az égnek, most még megtehetem, hogy ne vállaljak el mindent.”

Tasnádi ezúttal az 1800-as évek elejének meseírójához, A kis Mukk és A gólyakalifa története című mesék szerzőjéhez, Wilhelm Hauffhoz fordult ihletért, illetve meséért. A kortárs magyar drámaíró a biedermeier német meseíró A hideg szív című történetét dolgozta át.

A mese hőse Munk Péter, a szegény szénégető, aki gazdagságra és megbecsülésre vágyik. Először a jóságos Üvegmanótól vár segítséget, aki meg is ígéri, hogy teljesíti három kívánságát. De ő haszontalanságokat kér, eljátssza szerencséjét. Ezután a hatalmas óriáshoz, Hollandiás Miskához fordul, de nagy árat kell fizetnie a vagyonért cserébe. Péter eladja szívét, és ezzel minden megváltozik...

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.