Tiszta élő impró

  • 2014. május 8.

Snoblesse

RögvEst a Momentánnal.
false

Ha impró, akkor Momentán Társulat, mert léteznek ugyan még népszerű improvizációs társulatok Pesten és Budán, de egy sem végez olyan szerteágazó improvizációs tevékenységet, mint a Momentán csapata. Van irodalmi estjük (Kex és Tea), és hétfő reggeli ébresztőjük (Nulladik óra), filmes rögtönzésük (HáziMozi) és verbális pankrációjuk (Ütközet), lélekbúvárkodó sorozatuk (Fröccs) és büfés csemegézésük (ImpróJam). És van a RögvEst, vagyis a társulat őselőadása, minden Momentán-tevékenység kezdőpontja, melyet 2003 óta játszanak rendületlenül – előre megírt szövegek, előre betanított nézők, előre beépített poénok nélkül. Minden jelenet a közönség előtt, a nézők ötletei alapján születik.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.