Magyar Narancs: A dokumentarista-realista, a nézőket az előadás részévé tevő színházat Schilling Árpádnál kezdted.
|
Rába Roland: Nagyon fontos színházi ember, nekem mindenféleképpen egy példakép. Mindig kérdéseket tesz fel: mi a dolgunk, ha színházzal foglalkozunk, van-e valami haszna azon túl, hogy előadásokat hozunk létre, vagy csak annyi, hogy jól érezzük magunkat. A krétakörös időkben is folyamatosan kérdezte tőlünk: miért vagy te színész, kinek jó, jobb lesz-e valami attól, segítesz vele másoknak?
MN: Mi a válasz?
RR: Részünkről általában az, hogy mi csak színészek vagyunk, akik csak játszani tudnak. Ám ez kevés, főleg egy országban, ahol a kultúra olyan helyzetben van, mint nálunk. Ellenségeskedés, pártpolitika alapján formálódott a szakma. Önmagában színésznek lenni nem elég, valamilyen állásfoglalást kell tenni.
MN: Mi a magáé?
RR: Dolgozzál tisztességesen, figyelj oda a költségvetésre, a veled dolgozó emberek idejére, ne önkényeskedj!
Rába Roland még sok minden mást is elmondott a Narancsnak (a teljes interjú itt), de most koncentráljunk legújabb produkciójára, melyhez Eugene Ionesco Rincéroszok című drámája szolgáltatta az ihletet. Ionescónál egyre-másra változnak rinocérosszá egy átlagos kisváros átlagos kispolgárai – és hát, a rinocérosszá válás olyan jelenség, melyről nekünk is lehetnek beható ismereteink. Rába Roland tisztességesen dolgozott, odafigyelt a költségvetésre és a vele dolgozó emberek idejére, és nem önkényeskedett – így született meg a Proton Színház Utolsó című előadása Bánki Gergely és Tóth Orsi főszereplésével.
Előadások: április 21. és 22. 20:00