Utolsó vetítés: Ai Weiwei az Odeonban

  • 2012. július 23.

Snoblesse

Kínában nem szeretik a kritikus művészeket, Magyarországon meg a sok művészmozit. Zár az Odeon Lloyd, kínai művészről vetít a Magyarhangya.


Ai Weiwei portréfilmjével búcsúzik a Magyarhangya brigádja az Odeon Lloyd mozitól. Nem az unortodox filmterjesztők hagyják el a mozit, amely számos népszerű rendezvényüknek adott otthont,hanem a mozi hagyja el a moziműsort, röviden bezár. Hosszabban: felszámolják, mert – a hivatalos vélemény szerint – ma nincs igény ennyi artmozira, a támogatások pedig rendre elmaradoztak az utóbbi időkben. Talán nem véletlen, hogy a Magyarhangya a hivatalos véleményekkel rendre szembehelyezkedő kortárs képzőművész, Ai Weiwei dokumentumfilmjével int agyőt a mozinak. Ai Weiwei a kínai hatóságoknak szokott beinteni, amiért azok annak (kínai) rendje és módja szerint le is tartóztatták a nyugati világban nagy respektnek örvendő művészt. Az Alison Klayman rendezte dokumentumfilm vetítése ingyenes, a helyigénylésről – a terem korlátozott befogadóképességére és a várható nagy érdeklődésre való tekintettel – érdemes jó előre gondoskodni. A vetítés után a Magyarhangya alkotói pályázatot hirdet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.