Viszlát, első szerelem

  • 2015. január 6.

Snoblesse

Mia Hansen-Love franciás filmje a tizenévesek szerelméről.

magyarnarancs.hu: Új filmje egy kamasz lány életre szóló, első nagy szerelmének története. Ebben, mint ön is említette, saját életének elemei keverednek a fikcióval. A saját életében mik voltak a nagy kamaszkori lázadó mozik?

Mia Hansen-Love: Az első rendező, akinek a filmje meg tudott szólítani, Jacques Doillon volt. A Le jeune Werther (Az ifjú Werther szenvedéseinek párizsi kamaszokra írt változata – a szerk.) az elevenembe vágott. A szereplők velem egykorúak voltak, 15-16 év körüliek. Ismerős volt minden szavuk, ráadásul Párizsnak abban a részében játszódott a film, ahol én is felnőttem. Mintha csak rólam szólt volna az egész. Számomra is valami hasonlóról szól a filmkészítés. Nem akarok én kitalálni semmi olyat, amit nem ismerek; a saját világomat akarom minél alaposabban feltérképezni. Sokszor korholták azért Rohmert, mert a filmjei mindig ugyanabban a társadalmi miliőben játszódnak. Ő erre csak annyit mondott, hogy igen-igen, de hát ez az a világ, amit ismerek. Ennél őszintébb rendezői hozzáállást nem ismerek.

false

magyarnarancs.hu: Miért pont 1999-ben játszódik a Viszlát, első szerelem?

MH-L: Azért, mert fontos volt, hogy még a mobiltelefonok és az e-mail korszak előtt játszódjon. Gimnazista koromban még az volt a módi, hogy leveleket írtunk egymásnak. Jöttek-mentek a ma már elképzelhetetlen hosszúságú, romantikus levelek. A kommunikációnak ez a módja nem az én romantikus hóbortjaim miatt került a filmbe, hanem mert ez volt a bevett szokás.

A rendezővel készített interjúnk itt olvasható. Mia Hansen-Love szerelmes filmje a Francia Intézetben látható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.