Kistotál

  • 2015. január 2.

Snoblesse

Nyílik Rutkai Bori kiállítása.
false

Szakadt Lélek mély a tó,

Béka-kánontól zajló vizét

Csendhullám csitítja.

Hangom nyelik el halak.

Víz alatti házfalak között,

Iszap csókja cuppog.

Háton lubic lebegés

A gumimatracban

Ha kevés a levegő

Akkor énekeld bele:

Borízű tavakat kortyoló énekek

Égszínkék stégeken fújják ki maguk

Miközben én a Tegnapba ugrom egy fejest

Hogy ott legyek veled!

Megint!

Ukk Mukk Fukk

Fehér Atléták a kötélen.

Erre az egy képre még emlékszem

És arra is, hogy a cseresznye vére

Ráfröccsen a keresztnevére.

S így nem tudom, hogy Zsuzsi vagy Michael,

A holdittas, ki a gangomon jár kel,

Fel alá égszakadásig,

Földindulástól filmszakadásig.

Most délután van, s a tegnapi szesz.

Kiszáll belőlem, mire este lesz.

Quisas , Kiszász, mint könnyű pára,

Kiskecskék orráról orrára.

 

A fenti sorok a Fehér Atléták című Specko Jedno-dalból valók, a most nyíló kiállításon pedig azok a Rutkai Bori-féle festmények és festett szövegek láthatók, melyek a Fehér Atléták hatására születtek. A kiállítás megnyitóján egy kis élő zenés performance várható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.