Vivian Maier fotográfiái

  • 2012. október 10.

Snoblesse

Egy titkos fotóséletmű – egy amerikai dadus, aki egész életében fotózott. Ma már világhírű.
Florida, April 7, 1960


Florida, April 7, 1960

Fotó: Howard Greenberg Gallery

Vivian Maier világéletében a dadaizmusnak és a dadaizmusból élt – a nemrég felfedezett, ma már a 20. század egyik legnagyobb utcai fotográfusaként ünnepelt asszony dadaként kereste a kenyerét. Képeit, amelyek legnagyobb részét New York és Chicago utcáit járva készítette, nem a szélesebb nyilvánosságnak szánta (de még a szűkebbnek sem), s ha egy várostörténészként is aktív ingatlanügynök nem bukkan rájuk egy árverésen, könnyen lehet, hogy a több mint százezer negatívot tartalmazó életmű fiókban/dobozban/sötétkamrában marad. De nem maradt, ám az ünneplésből a művésznek nem sok jutott, mire felfedezte a világ, már nem volt az élők sorában: 2009-ben hunyt el, 83 éves korában. A Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház kiállítása átfogó képet ad a nagy utcai fényképészekkel – Henri Cartier-Bressonnal és Diane Arbusszal – együtt emlegetett Vivian Maier munkásságáról. A kiállítás november 25-ig látható.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.