W. H. – Shakespeare-szonettek és -dalok

  • 2012. október 12.

Snoblesse

Shakespeare-rap vagy amit akartok. Szonettek szabadon – a W. H. formáció kortárs zenei koncertje.


Shakespeare szonettjei számos alkotónak szolgáltattak már ihletet, köztük nem egy hazai művésznek. Az vagy nekem, mint testnek a kenyér – írta Shakespeare, Az vagy nekem, mint seggnek a tenyér – írta Petri György. De nemcsak az irodalom tette magáévá Shakespeare szép sorait, hanem a kortárs zene is. Márkos Albert csellista/zeneszerző és társai: MC Sena, G. Szabó Hunor és Gryllus Samu 2006-ban hozták létre a W. H. névre hallgató formációt, és nem is késlekedtek kortárs zenei alapokra helyezni a több mint 400 éves szonetteket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a zenekar első, Shakespeare’s Sonnets című lemeze, amely 2009-ben, az eredeti mű első kiadásának 400. évfordulójára jelent meg. A 403. évfordulóra pedig már a második lemeznél tart a magyar kortárs zenei szonettegyüttes: májusban jelent a Crabbed Age and Youth – Shakespeare’s Sonnets and Songs című album, mely ott folytatja, ahol a csapat az első lemezen abbahagyta. Szonettek szólalnak meg a dzsessz, a hiphop, a spoken word és a kortárs improvizatív zene eszközeivel. Nem lesz ez másként a CEU Közép-európai Egyetemen adandó koncertjükön sem, melynek hallatán W. S. alighanem boldogan forog majd a sírjában. Feltéve, hogy valóban ő írta a szonetteket.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.