XXYYXX & Giraffage az Akváriumban

  • 2012. szeptember 27.

Snoblesse

Amerikai tinédzserek, megkapóan borult hangulatban.


Meghökkentően fiatal előadók teszik tiszteletüket nálunk hétfőn: a Toldi Klubban a Designer Drums és a Soundkitchen zeneőrült kollektívák (a friss zenékben utazó dj-brigád, illetve az új tehetségeket „bookoló” koncertszervező csapat) szervezésében XXYYXX és Giraffage lép fel élőben. Az előbbi sajátos kromoszómakombináció egy bizonyos Marcel Everettet rejt, aki csak októberben tölti be a 17-et, ennek dacára máris egy saját, mérvadó zenei fórumokon és blogokon is respektált albummal és további ígéretes remixekkel jelentkezett. Everett zenéit természetesen erősen inspirálták korunk trendi elektronikus, azon belül inkább lassúnak és megfontoltnak nevezhető tánczenéi (post-dubstep, chillwave, trap stb.), amiből az ifjú csodagyerek máris remek érzékkel rakja össze saját, rendkívül impresszív, s mint a mellékelt video is mutatja, kellemesen füstös hangulatú muzsikáit. A szintén kedves elektronikában utazó, a borult hiphopból, a dreampopból és az r&b-ből egyaránt merítő Giraffage pedig le sem tagadhatná, hogy Kaliforniából jött – ennyi kicsattanó energia és lazaság csak onnan érkezhet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.