5 film, 5 beszélgetés György Péterrel

  • 2012. szeptember 27.

Snoblesse

Vissza a Kádár-korba: az ismert esztéta a kései hatvanas évek filmjeivel szemlélteti az ideológiával terhes időket.


György Péter a Kádár-kort veszi szemügyre – a kiindulási pontokat ezúttal az „átkosban” készült filmek jelentik, melyek közül (volt pár ilyen) a közismert esztéta a hatvanas évek második feléből (és a hetvenes évek legelejéről) válogatott össze ötöt. Olyan filmeket, melyek – György Péter elmondása szerint – bár az államszocializmus világában készültek, a politika és ideológia által mélyen átjárt múltban, de készítőik igyekeztek a mindennapi életről szólni. A mindennapi élet az öt alkalmas sorozat első filmjében, a Harlekin és szerelmese című, 1966-os Fehér Imre-opusban bikinis lányok és magabiztosan vitorlázó fiúk, de mindenekelőtt Sáfár Anikó és Bujtor István képében jelentkezik. A magabiztos vitorlázást az élet (vagyis a forgatókönyvíró Bertha Bulcsu) egy hirtelen viharral és egy háborús bombával akasztja meg: a vihar kitör, a vitorlás horgonya pedig a Balaton fenekén tanyázó háborús bombába akad. A havonta egyszer jelentkező sorozatban Bacsó Péter, Kovács András, Kardos Ferenc és Gazdag Gyula egy-egy filmje várható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.