Yonderboi a VOLT-on

  • 2012. június 19.

Snoblesse

Találkozás egy autodidakta fiatalemberrel: Yonderboi lemezt mutat be.

7 kérdés című sorozatunkban azt is elárulta, mit tenne, ha egy napra nő lenne, és melyik kitalált figuránál érezte, hogy azt róla mintázták. Tavaly készült mélyinterjúnkban (a teljes szöveg itt) pedig munkamódszeréről is lehullt végre a lepel: „Az idő nagy részében ülök a gép előtt, és nyomkodok, közben szól a zene – többnyire ugyanaz a pár másodperces kör órákig.” A sok nyomkodásnak meg is lett az eredménye, hat év hallgatás után megszületett a Passive Control, melyet kritikusunk (a teljes kritika itt) „jól összerakott, kiforrott, egységes lemez”-nek értékelt. Az viszont csak most, a VOLT fesztiválon dől el, hogy e jól összerakott, egységes anyag hogyan szólal meg élőben, a  zeneszerző-zenész-dj és még számos egyéb kreatív feladatra (például kliprendezés, borítótervezés) kapható művész ugyanis a soproni fesztiválon vezeti elő először élőben a Passive Controlt.


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.