Zsámbéki Mulatság

  • 2015. július 1.

Snoblesse

Mrożek a Bázison.

Most, hogy Mucsi, Scherer, Szikszai és/vagy Katona Mrożeket játszanak Zsámbékon, a legjobb, amit tehetünk – már azon túl, hogy le/felmegyünk megnézni a produkciót –, hogy kapcsoljuk magát a szerzőt. Aki ugyan 2013-ban távozott az élők sorából, de a Narancs még azelőtt interjúvégre kapta:

false

Magyar Narancs: Ön hogy tanult meg írni?

Sławomir Mrożek: Írni?

MN: Igen. Hogy tanult meg írni?

SM: Nem tanultam.

MN: De…

SM: …No persze, tanultam. Az általános iskolában. Először az a betűt, aztán a b-t, a c-t. Mint mindenki.

MN: De valahogy csak elkezdett drámát írni?

SM: És akkor mi van? Ön most olyasmit kérdezett, amit már nagyon sokszor hallottam. „Mrożek úr, most mondja el, mi a trükkje, hogyan jöttek ki magából ezek a dolgok, mi az ön fortélya, mi a titka? Mondja már el végre!” De én soha nem mondok el semmit, mert erről nincs mit mondanom. Megírtam az első darabomat, a másodikat, a harmadikat, és ezek – tetszettek. Egyszerűen nincsen titkom.

MN: Mikor volt életében először színházban?

SM: Tizenöt éves koromban. Korábban nem is igen lehettem volna, mert amikor a háború kitört, mindössze kilencéves voltam, az ötéves német megszállás alatt pedig az összes lengyel színházat betiltották, akárcsak az egyetemeket vagy a zeneiskolákat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.