D. Tóth Kriszta: „A lesajnált feminizmusunkkal ráerősítünk ezekre a folyamatokra"

  • - palosm -
  • 2019. május 15.

Sorköz

El kell-e engedni a halott anyát? Lehet-e egyszerre a feladata egy életmódmagazinnak a nők emancipálása és a markáns közéleti témák, társadalmi ügyek felvállalása? A wmn.hu alapító-főszerkesztőjével, D. Tóth Kriszta író-újságíróval a feminizmusról és a média helyzetéről, a közállapotokról és a hibák felvállalásáról beszélgettünk. Teljes interjú a friss Narancsban!

MN: Méhnyakrák, transzneműség Magyarországon, lelki és fizikai abúzus, gyerekjogok, válás, egyedülálló szülők, magyar egészségügy, oktatás… Egy életmódmagazintól szokatlanul markáns, gyakran közéleti témákat is feldolgoztok, társadalmi „ügyek” mögé is beálltok.

DTK: Ez természetes, ezek a témák ugyanúgy az életünk részei. Egy úgynevezett női magazin nem szólhat csak a nemi szerepekről, a vásárlásról meg a szerelemről. Ne csináljunk úgy, mintha minden nő szépségpöttyöt és rizsporos parókát viselne, vannak például indulatos nők, humoros nők, sőt, még a közélet iránt érdeklődő nők is.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: A WMN női magazinként elég gyorsan szerzett ezzel a koncepcióval olvasótábort, hol­ott a magyar közéletben általában, a politikai életben pláne messze alulreprezentáltak a nők. Ott vannak a fizetőképes, a társadalom fontos ügyei iránt érdeklődő nők, de ez mégsem jelenik meg a meglehetősen macsó magyar köz­életben vagy a férfiöltöző-szagú politikában.

DTK: A változás elkezdődött, ennek a lassú folyamatnak része a WMN is, és bár forradalmat nem tud véghez vinni, már a létével is szemléletformáló. Ez a társadalmi átalakulás, legalábbis nagyon remélem, oda fog vezetni, hogy a magyar kormányban nem egy nő lesz, és nem a magyar parlamentben lesz az EU-ban az egyik legalacsonyabb a nők aránya. Oda fog vezetni, hogy a vállalati felső vezetők között nagyjából annyi nő lesz, mint férfi, és ugyanannyit is keresnek majd. Ezek lassú folyamatok, és le kell őket vezetni egészen az otthoni munkamegosztásig. Örülünk, ha hozzájárulhatunk ahhoz, hogy egy családban kiegyenlítettebb viszonyok legyenek, és ne legyen teljesen magától értetődő, hogy munka után anya még főz, mos, altat. Ha a lesajnált lakossági feminizmusunkkal rá tudunk erősíteni ezekre a folyamatokra, és például a 30 százaléknyi férfi olvasónk érzékenyebben áll hozzá mindehhez, az már jó. Ez a fajta szemléletformálás szerintem minden emancipált női magazinnak feladata, de többet nem lehet tőlük elvárni.

(...)

MN: Hiszel abban, hogy a tökéletlenség, a hibáink megmutatása, nyilvános felvállalása a médiában egyszer olyan erős üzenet lesz, mint a tökéletességé?

DTK: Persze. Például az Instagramon mindenki szebbnek, szellemesebbnek, tehetségesebbnek akar látszani, ez természetes emberi törekvés, benned és bennem is megvan. Nemrég indítottam egy kihívást azzal, hogy elkezdtem megmutatni bosszantó hibákat, tökéletlenségeket – és azt tapasztaltam, hogy 83 ezer követővel igenis van tétje annak, ha megmutatom az ekcémafoltot a nyakamon, vagy a kifestett körmömet, ami lepattogzott a házimunkától. Az ilyen akcióimért van, hogy kritikát kapok, azt mondják, a közönségnek idolokra van szüksége, idealizált alakokra, hogy rajonghassanak… Persze, rajongjanak! Csak szerintem ennek az ellenkezőjére is van igény, és ezt visszaigazolja a közönség. Az emberek ki vannak éhezve a sokszor hibákkal teli valóság megmutatására. A múltkor coming outoltam azzal, hogy diszgráfiás vagyok, sokan hálásak ezért. Nem kell szégyellni azt, ha valamilyen vagy, amíg ezzel nem rekesztesz ki másokat.

___

Arról is beszélgettünk D. Tóth Krisztával, hogy el kell-e, el lehet-e engedni a halott anyát, illetve, hogy miért érzi úgy, hogy ellenszélben kell boldogulnia.

A teljes interjú a Magyar Narancs csütörtökön megjelenő számában olvasható, vegye a bátorságot és a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.