poeta.doc

„Anyád rajongana értem”

Sorköz

Kellerwessel Klaus: Becsapódás   

Kellerwessel Klaus: Becsapódás   

 

Gyermekkoromban féltem a darazsaktól, pedig egy se csípett meg soha,

de nyaranta csak hosszúnadrágban és pulóverben voltam hajlandó kimenni az utcára,

és minden virág közelében ájulás kerülgetett,

szüleim megnyugtattak, hogy darazsak csak akkor jönnek a közelembe, ha valami édeset eszem,

úgyhogy 5-6 nyaram fagyi nélkül telt

 

Féltem a kutyáktól is, amikor télen sötétedés után kellett végigsétálnom

a gyéren közvilágított utcán, a házőrzők kerítésszaggató rohamai közben,

többször visszarohantam a buszmegállóba, és telefonáltam anyámnak, hogy vigyen már haza,

pedig a házunktól csak 5 percnyire voltam,

de a szüleim megnyugtattak, hogy ne féljek, mert a kutyák megérzik a félelmet,

úgyhogy a buszmegállóban aludtam

 

De mindezek ellenére,

gyermekkoromban legjobban

a meteorittól féltem

 

Mert az bármikor, és mert az mindent…

úgyhogy percenként fölkeltem, mert nem mertem álmomban meghalni és

nemegyszer atmoszféraelpárolgás lángjainak néztem a napfelkelték vörösét,

szünetben az iskolaudvari hinta rozsdás oszlopát szorongattam, és félkancsal szemeim a

meteoritnak hitt repülők útvonalához szegeztem, mint rómaiak a kereszthez Jézust a képes bibliámban,

és arra gondoltam, hogy ilyen érzés lehetett utolsó áldozatát marcangoló T-rexnek lenni,

várni a becsapódást, várni, hogy megszűnjön minden,

a nyár az utca a fagyi a sötét a kerítés a hinta a rozsda a nap

és sírtam, és jöttek a többiek kicsúfolni

és sírtam, és jöttek a tanárok lepisszegni

és sírtam, és jöttek a szülők, nagyszülők, pszichológusok, pszichiáterek megnyugtatni

és sírtam, mert megszűnnek majd ők is

és nem is tudnak róla

álmukban fognak meghalni

a meteor meg csak röhög

 

Ma már tudom,

én vagyok az a meteor

A művészet értelmezése és értékelése alighanem egyidejűleg zajlik, ráadásul több szinten is. A jó műalkotások hatását talán egy paradoxonnal lehet érzékeltetni: a műnek, legalább bizonyos részleteiben, az újdonság erejével kell hatnia, miközben, ezzel teljesen egyszerre, akár ugyanazokkal az eszközökkel, azt az érzést is kelti, hogy elementárisan, zsigerileg, mélyen ismerős. Ilyenkor lehet az olvasónak, a nézőnek, a hallgatónak az a benyomása, hogy a mű csak neki szól, hogy az egyszerűen nem lehet, hogy, Heltai Jenő szavával, „a többi bamba” is ugyanazt érezze, mint ő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.