Így dolgoznak a könyvrestaurátorok

Az egér fognyoma

Sorköz

Miért könnyebb egy 500 éves könyvet megőrizni, mint egy 80 évest? Mikor kell karanténba zárni egy kötetet? Mit lehet kezdeni a szújáratokkal és kell-e javítani a zárat Arany János kapcsos könyvén? Megnéztük, hogy mi történik a könyvrestaurátor-műhelyekben.

„Az Apor-kódex, ismertebb nevén Huszita Biblia a 15. század végén, 16. század elején készült, legfontosabb nyelvemlékkódexeink egyike. Amikor 2008-ban egy kiállításra kölcsönkértük a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeumtól, vállaltuk a restaurálását is, ugyanis nagyon rossz állapotban volt. A savas anyagokat tartalmazó tinta gyakorlatilag megette a papírt maga alatt, így teljes betűk, szavak estek ki a kódexből. A restaurátorunk a betűk színével egyező öntött papírokat készített, hónapokig azzal foglalkozott, hogy a betűkön belül, vonalanként, apró papírszöszökkel, egyesével pótolja a sérült, hiányos részeket” – meséli Érdi Marianne, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) állományvédelmi és restaurátorosztályának vezetője.

A könyvrestaurátoroknak mindent tudniuk kell a kódexek, könyvek és más pergamen- vagy papíralapú dokumentumok (plakátok, térképek, újságok) kezeléséről, az ezek között előforduló összes anyagfajtáról. Ismerik a dokumentumokban zajló vegyi, kémiai folyamatokat, a különböző korok könyvkötési technikáit, és az ötvösművészetben is jártasnak kell lenniük. Állományvédelmi szakemberként a munkájuk a megelőzésből és a helyreállításból áll. A muzeális állományt rendszeresen ellenőrizni kell, hogy előkerüljenek azok a kötetek, amelyeken penészedés vagy más sérülés található. „A példányt ilyenkor azonnal ki kell venni az állományból, és el kell különíteni. Minél gyorsabban meg kell kezdeni a könyv fertőtlenítését és restaurálását, főleg kémiai károsodás esetén” – magyarázza Szalaváry Miklós, az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár restaurátora. A restaurátor feladata az is, hogy ügyeljen a dokumentumok megfelelő tárolására és kiállítási körülményeire, hiszen a régi dokumentumok nagyon érzékenyek a hőfok és a páratartalom változására és a fényterhelésre is – az UV-fény komoly károsodást indít be az anyagokban. A pergamen kifejezetten rosszul viseli a páratartalom változásait, nedvesség hatására a rostjai megduzzadnak, szárazabb levegőn összezsugorodnak.

Cod.Lat.249. - OSZK - Corvina

 
Kesztyűs kézzel (A Budán készült 15. századi Ransanus-kódex)
Forrás: OSZK, a Corvina könyvtár budai műhelye, Cod.Lat. 249. fotó: Török Máté

A tinták védelmében

A restaurálóműhelybe kerülő könyvekről először is a lehető legpontosabb dokumentációt kell készíteni, hogy az eredeti állapot szétbontás után is visszaállítható legyen. Ezt követi a száraztisztítás, vagyis a papír és az egyéb anyagok felületére lazán kötődő szennyeződések eltávolítása. Ha teljes restaurálás szükséges, kibontják, lapokra szedik a könyvet, és jöhet a nedves kezelés. „A vízoldható lebomlási termékek és szennyeződések könnyen kimoshatók. Ha a papír savas, a nedves kezelés után pufferelni is tudjuk, azaz olyan anyagokat viszünk be, amelyek a későbbiekben megvédik a savas hatásoktól. Ezután megszárítjuk, és következhet az összeépítés” – mondja Érdi Marianne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.