Így dolgoznak a könyvrestaurátorok

Az egér fognyoma

Sorköz

Miért könnyebb egy 500 éves könyvet megőrizni, mint egy 80 évest? Mikor kell karanténba zárni egy kötetet? Mit lehet kezdeni a szújáratokkal és kell-e javítani a zárat Arany János kapcsos könyvén? Megnéztük, hogy mi történik a könyvrestaurátor-műhelyekben.

„Az Apor-kódex, ismertebb nevén Huszita Biblia a 15. század végén, 16. század elején készült, legfontosabb nyelvemlékkódexeink egyike. Amikor 2008-ban egy kiállításra kölcsönkértük a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeumtól, vállaltuk a restaurálását is, ugyanis nagyon rossz állapotban volt. A savas anyagokat tartalmazó tinta gyakorlatilag megette a papírt maga alatt, így teljes betűk, szavak estek ki a kódexből. A restaurátorunk a betűk színével egyező öntött papírokat készített, hónapokig azzal foglalkozott, hogy a betűkön belül, vonalanként, apró papírszöszökkel, egyesével pótolja a sérült, hiányos részeket” – meséli Érdi Marianne, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) állományvédelmi és restaurátorosztályának vezetője.

A könyvrestaurátoroknak mindent tudniuk kell a kódexek, könyvek és más pergamen- vagy papíralapú dokumentumok (plakátok, térképek, újságok) kezeléséről, az ezek között előforduló összes anyagfajtáról. Ismerik a dokumentumokban zajló vegyi, kémiai folyamatokat, a különböző korok könyvkötési technikáit, és az ötvösművészetben is jártasnak kell lenniük. Állományvédelmi szakemberként a munkájuk a megelőzésből és a helyreállításból áll. A muzeális állományt rendszeresen ellenőrizni kell, hogy előkerüljenek azok a kötetek, amelyeken penészedés vagy más sérülés található. „A példányt ilyenkor azonnal ki kell venni az állományból, és el kell különíteni. Minél gyorsabban meg kell kezdeni a könyv fertőtlenítését és restaurálását, főleg kémiai károsodás esetén” – magyarázza Szalaváry Miklós, az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár restaurátora. A restaurátor feladata az is, hogy ügyeljen a dokumentumok megfelelő tárolására és kiállítási körülményeire, hiszen a régi dokumentumok nagyon érzékenyek a hőfok és a páratartalom változására és a fényterhelésre is – az UV-fény komoly károsodást indít be az anyagokban. A pergamen kifejezetten rosszul viseli a páratartalom változásait, nedvesség hatására a rostjai megduzzadnak, szárazabb levegőn összezsugorodnak.

Cod.Lat.249. - OSZK - Corvina

 
Kesztyűs kézzel (A Budán készült 15. századi Ransanus-kódex)
Forrás: OSZK, a Corvina könyvtár budai műhelye, Cod.Lat. 249. fotó: Török Máté

A tinták védelmében

A restaurálóműhelybe kerülő könyvekről először is a lehető legpontosabb dokumentációt kell készíteni, hogy az eredeti állapot szétbontás után is visszaállítható legyen. Ezt követi a száraztisztítás, vagyis a papír és az egyéb anyagok felületére lazán kötődő szennyeződések eltávolítása. Ha teljes restaurálás szükséges, kibontják, lapokra szedik a könyvet, és jöhet a nedves kezelés. „A vízoldható lebomlási termékek és szennyeződések könnyen kimoshatók. Ha a papír savas, a nedves kezelés után pufferelni is tudjuk, azaz olyan anyagokat viszünk be, amelyek a későbbiekben megvédik a savas hatásoktól. Ezután megszárítjuk, és következhet az összeépítés” – mondja Érdi Marianne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.